Nové technologie mohou zabránit tisícům dopravních nehod na dálnicích

Nové vozidlové technologie mohou hrát hlavní roli ve snížení počtu usmrcených na evropských dálnicích, ukazuje čerstvá zpráva vydaná Evropskou radou pro bezpečnost dopravy (ETSC). Podle analýzy vývoje bezpečnosti bylo v roce 2013 na dálnicích v Evropské unii usmrceno zhruba 1900 osob.

Výsledky z řady zemí ukazují, že až 60 % usmrcených při dálničních nehodách nepoužívalo bezpečnostní pásy. Autoři zprávy proto vyžadují, aby byla v Evropské unii zavedena povinná instalace inteligentní signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů (SBR) pro všechny cestující. Toto vybavení je totiž zatím vyžadováno pouze na sedadle řidiče.

Autoři zprávy dále doporučují, aby Evropská unie u nových vozidel vyžadovala instalaci inteligentního přizpůsobení rychlosti (ISA) a varovného systému pro odchýlení se z dráhy jízdy (LDW). ISA je systém, který s využitím GPS a kamer, rozpoznávajících dopravní značky, pomáhá řidičům dodržovat rychlostní limity. Tato technologie má potenciál snížení počtu úmrtí na silnicích o 20 %. LDW systémy upozorňují řidiče na vyjetí z jízdního pruhu následkem únavy nebo nepozornosti, jež může mít smrtelné následky. Tento systém je již povinný u nových nákladních vozidel a autobusů.

"Technologie, které mohou zabránit katastrofám na našich silnicích, mají potenciál záchrany tisíců životů. Navíc se s výhledem rozvoje plně automatických vozidel očekává, že podpora bezpečnostních technologií posílí evropský automobilový trh, který může být ohrožen konkurencí mimoevropských výrobců,” vysvětlil Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC.

Zpráva také zdůrazňuje, že počty úmrtí na dálnicích klesají rychleji, než na ostatních komunikacích. Zatímco v období 2004–2013 počet usmrcených na evropských dálnicích poklesl průměrně o 8 % ročně, na ostatních komunikacích se jednalo o 6,5 %.

Aby se tato situace napravila, doporučují autoři zprávy rozšíření rozsahu pravidel bezpečnosti evropské silniční infrastruktury, které aktuálně platí na většině dálnic, i na ostatní silniční síť. Evropská komise chystá úpravu legislativy během roku 2015. Zpráva zdůrazňuje zejména audity bezpečnosti – nezávislé kontroly, zaměřující se na identifikaci nebezpečných prvků. Dále jsou důležitá hodnocení dopadů na bezpečnost u nových projektů, řešení kritických míst stávajících komunikací a pravidelné bezpečnostní inspekce. Podle nezávislých průzkumů zmíněných ve zprávě mohou tato opatření snížit nehodovost až o 20 %.

"I když se celkově bezpečnost silničního provozu zlepšuje, mezi jednotlivými členskými státy jsou stále velké rozdíly. Nová opatření sice mají svůj přínos ve snižování počtu úmrtí na dálnicích, ale pravidla bezpečnosti silniční infrastruktury by měla být rozšířena i na ostatní silniční síť," uvedla ke zprávě Olga Sehnalová, poslankyně Evropského parlamentu.

Odborníci zjistili, že v období mezi roky 2004 a 2013 bylo dosaženo největšího meziročního poklesu úmrtí v Litvě (20% pokles), dále na Slovensku (14%) a Španělsku (13%). Další země jako Dánsko, Rakousko, Velká Británie, Česká republika, Nizozemí a Itálie dosáhly lepších hodnot snížení než je průměr Evropské unie. Také Polsko snížilo počet usmrcených, ačkoli došlo k rozšíření polské dálniční sítě ze 400 na 1500 km.

 

Zpráva Ranking EU Progress on Improving Motorway safety (Hodnocení vývoje bezpečnosti na dálnicích Evropské unie) je založena na analýze dat, podpořené panelem 32 evropských odborníků. Celý text zprávy je k dispozici zde.

Zdrojem: Centrum dopravního výzkumu

Datum: 19.3.2015

Podobné články:

Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením 1.11.2019

Dnes proběhla v Brně konference s názvem Deset let s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, kterou uspořádal Úřad veřejné ochránkyně práv. K Úmluvě OSN se připojila Česká republika i Evropská unie. Jde o důležitý právní dokument, o který se opírají práva osob ...

Anketa Zlatý oříšek 13.10.2019

Anketa Zlatý oříšek, která si všímá nadaných a šikovných děti bez ohledu na oblast, ve které vynikají, existuje řadu let, ale své krajské kolo ve Zlínském kraji, měla dnes poprve. Organizace se ujalo Středisko TyMy v Holešově a přehlídka dvanácti nominovaných do užšího ...

Proč jsme založili spolek Evropa doma? 1.10.2019

Když něco končí, současně něco začíná. V uplynulých deseti letech jsme v trochu jiné pozici dělali nejrůznější osvětové akce pro veřejnost, které si získaly mezi lidmi své dlouholeté příznivce. Ať už to byly spotřebitelské přednášky pro seniory, testování dvojí kvality, ...

Cyklojízda do Kurovického lomu 21.9.2019

Letošní cyklojízda v rámci Evropského týdne mobility se nám náramně vydařila. Ranní mrazíky vystřídal nádherný prosluněný den. Díky asistenci Městské policie jsme se bezpečné dostali z centra města a pohodovou jízdou přes Záhlinice a Tlumačov jsme dorazili do Kurovického lomu, ...

Evropští poslanci odhlasovali změny v silniční nákladní dopravě 10.4.2019

Zlepšení podmínek pro řidiče a úpravu pravidel pro silniční nákladní dopravce minulý týden odhlasovali poslanci a poslankyně Evropského parlamentu na svém plenárním zasedání. Po téměř dvou letech debat o tzv. balíčku mobility se podařilo najít v Evropském parlamentu většinu, ...

K jednání Zastupitelstva Zlínského kraje 7.4.2019

Zastupitelé Zlínského kraje budou zítra rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat krajské zdravotnictví a krajský rozpočet na mnoho dalších let. Na otevřený dopis, který jsme odeslali krajským zastupitelům minulý týden, reagovala skupina primářů vybraných vedením kraje ...

Moje videa
Dvojí kvalita výrobků na jednotném trhu

13.9.2018 | Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, od první interpelace mé a několika dalších kolegů, kterou jsme reagovali na první signály o dvojí kvalitě, uplynulo dlouhých sedm let. Sedm let od odpovědi Evropské komise, že v ...
Stáhněte si

Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2019. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]