Experti se shodli na nutnosti úplné modální integrace sítí a odstranění překážek

Evropská komise zveřejnila v březnu 2011 Bílou knihu k dopravě, která obsahuje návrhy na modernizaci a dekarbonizaci evropského dopravního sektoru s cílem vytvořit konkurenceschopný a udržitelný dopravní systém a skutečný Jednotný dopravní prostor bez vnitřních bariér. Právě těmto návrhům se věnoval seminář, který v úterý 3. května 2011 společně uspořádaly CEBRE – Česká podnikatelská reprezentace při EU, Stálé zastoupení ČR při EU a Skupina AWT.


Více než 35 zástupců evropských institucí, členských států a podnikatelů se během debaty shodlo na potřebě lepší spolupráce EU s členskými státy v oblasti udržitelnosti a potřebě větší konkrétnosti opatření v Bílé knize.

Bílá kniha z roku 1992 otevřela dopravní trh, Bílá kniha z roku 2001 se věnovala vyvážení různých druhů dopravních prostředků s cílem vyrovnat se s omezením kapacit, zatímco cílem Bílé knihy „Plán Jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje“ z roku 2011 je zasadit sektor dopravy do širšího kontextu strategie Evropa 2020.


Lucie Šestáková, pověřená zátupkyně stálé představitelky ČR při EU, přivítala účastníky a vyzvala je k poskytnutí vstupů a komentářů k Bílé knize. „Česká republika Bílou knih vítá, obzvláště oceňuje rozlišení mezi různými druhy dopravy a podporu infrastrukturní dopravy napříč Evropskou unií,“ uvedl Jan Němec, dopravní atašé ze Stálého zastoupení ČR při EU. „Hovoříme-li však o udržitelnosti a ekologizaci dopravy, musíme zajistit, že to nebude na úkor její konkurenceschopnosti,“ dodal Němec.


Ekonomický analytik z Evropské komise Gergely Sulyok zdůraznil, že doprava je páteří Jednotného trhu a obchodu vůbec. Bílá kniha 2011 obsahuje 40 iniciativ rozdělených do čtyř kategorií – vnitřní trh, inovace, infrastruktura a mezinárodní dimenze. „Emise skleníkových plynů vyprodukovaných osobní dopravou odpovídají zhruba 60% emisí vyprodukovaných celým sektorem dopravy v EU a čtvrtina z celkových emisí dopravy pochází z městské dopravy,“ uvedl Sulyok. Téměř 96% dopravy je závislých na ropě, jejíž cena v budoucnosti poroste. Z tohoto důvodu je nutné změnit dopravní systém. Doprava bude muset být méně náročná na energetické zdroje, používat „čistší“ druhy energie a efektivně využívat multimodální, integrovanou a „inteligentní“ síť.
Poslankyně Olga Sehnalová, členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu, uvedla, že diskuze v Evropském parlamentu na toto téma se teprve rozbíhají. „Je potřeba veřejné a politické podpory, která povzbudí všechny aktéry, aby se podíleli na vytvoření Jednotného evropského dopravního prostoru,“ zdůraznila europoslankyně Sehnalová.
„BUSINESSEUROPE podporuje cíle Bílé knihy k dosažení udržitelé dopravy,“ sdělila Anna Constable, poradkyně pro vnitřní trh BUSINESSEUROPE. V této souvislosti je potřeba vzájemně propojených iniciativ týkajících se infrastruktury, dopravních prostředků, informačních a komunikačních technologií, síťových služeb a provozních a administrativních postupů. Důraz by měl být kladen na vytvoření podmínek pro efektivní multimodalitu a dokončení jednotného dopravního prostoru, nikoliv na nucené upřednostňování některých druhů dopravy.

Mark Billiet, vedoucí oddělení pro nákladní dopravu a záležitosti EU Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), uvedl, že Bílá kniha postrádá konkrétní opatření. „Cíle předešlé Bílé knihy z roku 2001 zatím nebyly plně dosaženy, proto se musíme ujistit, že tentokrát uspějeme,“ řekl Billiet. „Potřebujeme dopravní systém se všemi druhy dopravy, který bude založen na efektivním využívání zdrojů. Nucený modální přesun nemůže fungovat,“ dodal Billiet. Je důležité snižovat environmentální dopad komerční silniční dopravy, a to již od zdroje. Ambice Bílé knihy jdou dobrým směrem, nicméně jsou vzdálené realitě. Členské státy si nadále ponechávají svá ochranná opatření.
„Při uvádění lokomotiv na trh (a to pouze ve čtyřech zemích) jsme se setkali se zatěžující byrokracií. Potřebujeme zjednodušit přístup na vnitřní trh v dopravě, snižování administrativní zátěže a posílení spolupráce napříč EU,“ dodal Petr Jonák, ředitel korporátní komunikace Skupiny AWT. Rovněž zdůraznil dopad nové environmentální legislativy na konkurenceschopnost dopravy

Datum: 4.5.2011

Podobné články:

Evropští poslanci odhlasovali změny v silniční nákladní dopravě 10.4.2019

Zlepšení podmínek pro řidiče a úpravu pravidel pro silniční nákladní dopravce minulý týden odhlasovali poslanci a poslankyně Evropského parlamentu na svém plenárním zasedání. Po téměř dvou letech debat o tzv. balíčku mobility se podařilo najít v Evropském parlamentu většinu, ...

K jednání Zastupitelstva Zlínského kraje 7.4.2019

Zastupitelé Zlínského kraje budou zítra rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat krajské zdravotnictví a krajský rozpočet na mnoho dalších let. Na otevřený dopis, který jsme odeslali krajským zastupitelům minulý týden, reagovala skupina primářů vybraných vedením kraje ...

Dvojí kvalita potravin – vyjádření Olgy Sehnalové k aktuálnímu vývoji 4.4.2019

 "Můj boj za kvalitní potraviny zdaleka ještě nekončí," prohlásila včera na tiskové konferenci česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která téma do Bruselu přinesla a svojí prací jej z nechténného dotáhla až do jeho zákonné úpravy. Ta se nyní dostala do fáze finálního ...

Otevřený dopis zastupitelům Zlínského kraje 3.4.2019

Toto je otevřený dopis, který jsme dnes zaslali všem zastupitelům Zlínského kraje. Shrnuje naše argumenty.

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Moje videa
Vystoupení v OSN

12.4.2018 | Pane prezidente, Vážení delegáti, svým projevem bych chtěla navázat jménem České republiky na prohlášení, které vydala Evropská unie dnes ráno. Bezpečnost silničního provozu je celosvětově významné společenské téma, které ...
Stáhněte si

Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2019. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]