Reklamace zboží či služeb by už neměla být pro zákazníky noční můrou. Evropský parlament dnes odhlasoval směrnici o alternativním řešení sporů (ADR) a nařízení o řešení spotřebitelských sporů na internetu (ODR). Výhody těchto nástrojů však v České republice doposud kalila jejich neznalost a nedostatečná právní úprava. Nová celoevropská pravidla mají přispět k častějšímu využívání mimosoudního vyrovnání mezi spotřebiteli a prodejci.
ADR je mimosoudní řízení, které umožňuje výhodnější vypořádání obou stran. Jeho hlavními přínosy jsou především nižší náklady, rychlost a neformálnost řízení. Vyřízení reklamace trvá v průměru dva měsíce oproti běžnému soudnímu líčení, které se může protáhnout i na více než rok. Soudní spor je navíc o poznání dražší a spotřebitelé často pod vidinou zdlouhavého a nákladného řízení rezignují na svá práva. Odhaduje se přitom, že přístup ke kvalitnímu systému ADR by spotřebitelům v EU ušetřil až 22,5 miliard eur ročně.
Poslankyně Evropského parlamentu a členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), k tomu dnes uvedla: „Nová pravidla rozhodně vítám. Systém mimosoudního řešení sporů v České republice doposud trpěl vážnými nedostatky, které bude potřeba řešit. Jeho správné nastavení je přitom posílením ochrany spotřebitelů a jejich práv a známkou kultivovaného podnikatelského prostředí.“
Poslankyně tak naráží zejména na nedostatečnou právní úpravu ADR v České republice. Problémem je i nedostatek povědomí. „Pilotní projekt ministerstva průmyslu a obchodu ohledně alternativního řešení sporů dopadl rozporuplně. Za necelé dva roky oslovil jen velmi malou část spotřebitelské i podnikatelské veřejnosti. Lidé o mimosoudním řešení nevědí, obchodníci jej často ignorují či dokonce zneužívají a dotčení spotřebitelé přijatým rozhodnutím nevěří. To je hodně neutěšený stav,“ konstatuje Olga Sehnalová.
„Směrnice i proto zavádí pravidla pro zajištění nezávislosti a transparentnosti. V praxi by již nemělo docházet k faktickému zneužívání tohoto institutu, zejména rozhodčích doložek, ze strany problematických podnikatelů. Teď bude na České republice, aby legislativu dobře uchopila a implementovala ve prospěch spotřebitelů,“ dodává poslankyně Sehnalová.
Novinkou je také vytvoření bezplatné platformy pro on-line řešení spotřebitelských sporů (ODR) při nakupování v jiných zemí EU. Ta zavádí elektronický formulář dostupný ve všech jazycích EU, prostřednictvím kterého bude možné podat na problematického obchodníka stížnost. V České republice je možné se v této souvislosti již nyní obrátit na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci.
Směrnice o ADR má být členskými státy implementována do 18 měsíců, nařízení o ODR se použije ještě o půl roku později.
Datum: 12.3.2013
(Štrasburk, 17. dubna 2019) Evropský parlament dnes většinou schválil nová pravidla, která se týkají také otázky dvojí kvality výrobků. Za nedostatečné je považuje česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). ...
Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) dostála svému slibu a snaží se o přepracování textu směrnice o nekalých obchodních praktikách. Dnes předala dostatečné množství podpisů pod pozměňovací návrh, který má vrátit do textu směrnice explicitní zákaz dvojí kvality výrobků. O ...
V noci na dnešek bylo dosaženo dohody mezi vyjednavači Evropského parlamentu a Rady ministrů o textu nařízení, které se týká instalace nových bezpečnostních prvků ve vozidlech. ...
Občané s postižením budou nově moci plně využívat některé zboží a služby, jako jsou počítače, mobilní telefony nebo bankomaty. Evropský parlament dnes schválil zákon, který ukládá vybraným výrobcům a prodejcům povinnosti nabízet je v takové podobě, aby je mohl ...