Cesta na dovolenou vlastním vozem může být bezpečnější. Už brzy.
Po povinném zavedení pásů a vybavování vozidel airbagy přichází další prvek pasivní bezpečnosti pasažérů. Europoslanci dnes vyzvali Evropskou komisi, aby konečně přišla s návrhem, že každé nové auto prodané na území EU po roce 2015 bude mít v sobě zabudován systém eCall. Co to vlastně je, eCall?
Systém eCall je elektronický bezpečnostní systém, který v případě vážné dopravní nehody automaticky a zdarma zavolá operátora tísňové linky 112 a zajistí hlasové i datové spojení mezi vozidlem a operátorem. Aktivační senzory budou umístěny například i v airbagu. I když budete v bezvědomí, eCall bude okamžitě informovat záchranáře, kde se nehoda přesně stala a přepošle mu souřadnice GPS.
Ještě to není úplně jasné? Dobře. Když se nabouráte na nějakém odlehlém místě, nebo když vyletíte z dálnice a nikdo si toho nevšimne, díky eCallu budete mít šanci přežít. Nebo - máte to štěstí a po nehodě jste schopni komunikovat, ale cestujete v zahraničí, vůbec netušíte, kde se právě nacházíte a neovládáte místní řeč - i na tyto situace je eCall připraven. Máte větší šanci, že se vrátíte z dovolené živí a zdraví. A navíc, provoz systému bude zcela zdarma.
„Systém může zachránit až dva a půl tisíce lidských životů ročně a to je pro mě zcela rozhodující argument pro," říká česká sociálnědemokratická europoslankyně Olga Sehnalová, zpravodajka dnes schváleného návrhu pro zavedení systému eCall. Osobně se minulý týden zúčastnila pražského Dne bezpečnosti silničního provozu, kde byl systém představován široké veřejnosti. "Každý, kdo měl příležitost vidět fungování eCallu na vlastní oči, již nepochybuje o jeho přínosech," je přesvědčena Sehnalová.
Zároveň reaguje na některé rezervované poznámky k tomuto bezpečnostnímu prvku. „Před lety byly výhrady i proti zavedení airbagu a dnes ho každý bere jako naprostou samozřejmost. eCall přitom není ničím jiným, než že vám airbag v případě nehody sám zavolá pomoc,“ vysvětluje Sehnalová, původní profesí lékařka.
Chcete se o systému eCall dozvědět víc? Zde jsou odpovědi na většinu vašich otázek:
Jak eCall funguje? V případě vážné dopravní nehody vozidlo vybavené systémem eCall automaticky aktivuje tísňové volání přes linku 112.
Co když posádka nemůže mluvit? eCall odešle automaticky, zdarma a přednostně zakódovanou tísňovou zprávu, ze které se operátor dozví kdy a kde k nehodě došlo (souřadnice GPS) a základní údaje o vozidlu. Navíc, operátor bude moci slyšet, co se ve vozidle děje, což mu pomůže zjistit, jaké tísňové služby jsou na místě zapotřebí.
Jak eCall rozpozná „vážnou nehodu“? eCall bude napojen na systémy čidel a řízení vozu. Pokud ale přece jenom dojde k nevyžádanému spuštění, může operátor díky hlasovému spojení ověřit skutečný stav a zabránit tak zbytečnému výjezdu záchranářů.
Bude možné vyslat eCall tísňové volání i manuálně? Ano.
Kdo hlášení eCallu přijme a jak s ním naloží? Hlášení přijme operátor mobilní sítě. Obratem a bez prodlení přesměruje volání eCall na nejvhodnější tísňovou službu (záchranka, hasiči, policie…).
Kdy bude eCall spuštěn? Europoslanci požadují, aby Evropská komise vypracovala takovou legislativu, aby systém eCall mohl začít naplno fungovat od roku 2015.
Bude eCall ve všech autech nebo jen v těch luxusních? eCall má být ve všech nových typově schválených vozidlech, bez ohledu na značku a cenu, ve všech členských státech.
Povinně nebo dobrovolně? Povinně.
Kolik bude eCall stát? Systém eCall se má podle plánu europoslanců stát veřejnou službou tísňového volání, která bude poskytována zdarma a ku prospěchu všech řidičů v Evropě.
Zvýší eCall cenu aut? Zatím existují jen odhady. Podle jednotlivých výrobců automobilů se náklady na vybavení vozu systémem eCall pohybují od 50 do 180 euro, studie Komise mluví o 30 eurech za předpokladu povinného zavedení a masové výroby. Pro porovnání, ceny privátních systémů, které již v současnosti nabízí některé automobilky, se pohybují od 290 do 1580 eur.
Budete si moci eCall koupit a nechat namontovat i do vašeho stávající vozidla? Ano, návrh to předpokládá.
Jakých typů vozidel se bude povinné zavedení eCallu týkat? Nejprve osobních automobilů a lehkých nákladních vozidel, v dalších fázích velmi pravděpodobně i těžkých nákladních vozidel, autobusů a jednostopých motorových vozidel.
Může být eCall využíván i komerčně? eCall by se - díky propojení bezdrátové komunikace, technologie přesné lokalizace a systémů čidel a řízení vozu - mohl stát základem řady palubních aplikací. Europoslanci vyzvali Evropskou komisi, aby zajistila, že systém bude založen na interoperabilní platformě s otevřeným přístupem pro všechny výrobce i vývojáře. To by mělo podpořit inovace a zvýšení konkurenceschopnosti evropského průmyslu informačních technologií.
Může být eCall zneužit, nejde o další součást „Velkého bratra“? Europoslanci trvají na tom, že systém eCall nesmí za žádných okolností umožňovat sledování cesty vozidla. Systém musí zůstat nečinný dokud se nespustí tísňové volání (ať už automaticky nebo manuálně). Údaje poskytované službou eCall nesmí být žádným způsobem použity ke sledování a zkoumání pohybu osob nebo k určování jejich polohy, pokud tyto osoby nejsou účastníkem dopravní nehody.
Záznam tiskové konference 3.7.2012: http://www.sehnalova.cz/video/tiskova-konference-ecall.html
Datum: 3.7.2012
(Štrasburk, 17. dubna 2019) Evropský parlament dnes většinou schválil nová pravidla, která se týkají také otázky dvojí kvality výrobků. Za nedostatečné je považuje česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). ...
Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) dostála svému slibu a snaží se o přepracování textu směrnice o nekalých obchodních praktikách. Dnes předala dostatečné množství podpisů pod pozměňovací návrh, který má vrátit do textu směrnice explicitní zákaz dvojí kvality výrobků. O ...
V noci na dnešek bylo dosaženo dohody mezi vyjednavači Evropského parlamentu a Rady ministrů o textu nařízení, které se týká instalace nových bezpečnostních prvků ve vozidlech. ...
Občané s postižením budou nově moci plně využívat některé zboží a služby, jako jsou počítače, mobilní telefony nebo bankomaty. Evropský parlament dnes schválil zákon, který ukládá vybraným výrobcům a prodejcům povinnosti nabízet je v takové podobě, aby je mohl ...