Olga Sehnalová: Lepší přístup k produktům a službám pro osoby s postižením



Občané

s postižením budou nově moci plně využívat některé zboží a služby, jako

jsou počítače, mobilní telefony nebo bankomaty. Evropský parlament dnes

schválil zákon, který ukládá vybraným výrobcům a prodejcům povinnosti nabízet

je v takové podobě, aby je mohl používat skutečně každý. Zpřístupní se

například také automaty na jízdenky.



Zákon připravila česká europoslankyně Olga

Sehnalová (ČSSD),
po dnešním

hlasování uvedla:





„Dneškem jsme udělali velký krok vpřed pro starší

osoby a osoby se zdravotním postižením v Evropě, aby měly přístup ke

kvalitnějším službám a produktům nezbytným pro každodenní život. Tohoto výsledku

si vážím jako dosud největšího úspěchu mého několikaletého boje za práva osob s

postižením a jsem ráda, že jsem mohla osobně přispět ke zlepšení sociálního

začlenění osob s postižením do společnosti.“



Výsledek ale mohl být podstatně lepší. Díky

neochotě ministrů průmyslu a obchodu členských států z výsledného textu

vypadla řada mých návrhů, zejména v oblasti snazší mobility. Je to

promarněná příležitost, které budu ještě dlouho litovat. Evropský akt

přístupnosti proto považuji za odrazový můstek směrem k lepší přístupnosti

všude v Evropě, na který musí navázat další aktivity,“
upozornila poslankyně Sehnalová, která je v Evropském parlamentu také

předsedkyní skupiny poslanců zabývající se právy lidí s postižením.



Díky stárnutí

obyvatelstva bude do roku 2020 v Evropě 120 milionů lidí s různým stupněm

postižení. Mnozí občané přitom mají problém využívat produkty a služby, které

jsou součástí každodenního života a které jsou často považovány za

samozřejmost.



  



Co se do

zákona podařilo prosadit?



·        

Pozitivní

prvky zejména v oblasti e-dostupnosti a digitálního zboží a služeb
, což znamená, že požadavky na přístupnost

se vztahují na:



o  

počítače,

mobilní telefony a čtečky



o  

samoobslužné

terminály, platební terminály a bankomaty



o  

telekomunikační

služby, internetové bankovnictví, webové stránky internetových obchodů



·        

Doplnění

nedávné dohody ke Směrnici o audiovizuálních mediálních službách zavedením

požadavků na přístupnost služeb poskytujících přístup k audiovizuálním službám,

např. elektronický programový průvodce (EPG)



·        

Některá

zlepšení v přístupnosti informací pro dopravu, jako jsou požadavky na

přístupnost jízdenek a automatů na vydávání jízdenek a cestovní informace,

včetně informací v reálném čase



·        

V

zásadě pokrytí požadavků na přístupnost nouzových signálů z telefonu na

vysílač
(soukromé telekomunikační společnosti) a na volání na jednotné

Evropské číslo tísňového volání 112



·        

Zahrnutí

dobrých a dostatečně normativních technických požadavků na přístupnost (uvedených v Příloze I)



o  

Doufejme,

že v budoucnu všechny obecné požadavky na přístupnost, které jsou zavedeny v

unijním právu, mohou pro účely provádění požadavků odkazovat na konkrétní

technické požadavky na přístupnost obsažené v Aktu o přístupnosti.



o  

Prozatímní

dohoda navíc obsahuje ustanovení o zadávání veřejných zakázek, které stanovuje

„předpoklad shody“, pokud se zadavatelé rozhodnou použít technické požadavky

Aktu o přístupnosti pro své postupy zadávání veřejných zakázek. To napomáhá

zaplnit mezeru ve Směrnicích o zadávání veřejných zakázek a povzbudí zadavatele

a firmy v celé Unii, aby využívali technické požadavky uvedené v Aktu o

přístupnosti.



 



Co jsem

požadovala, ale členskými státy bylo odmítnuto?



·        

Povinné

požadavky na přístupnost pro vhodné prostředí
služeb spadající do oblasti působnosti – dohoda

obsahuje pouze dobrovolnou doložku, která členským státům umožňuje zavést

povinné požadavky, pokud se tak rozhodnou



·        

Zahrnutí

požadavků na přístupnost pro dopravní infrastrukturu a vozidla
, a uplatňování požadavků na přístupnost

na stejné úrovni u městské dopravy, pokud jde o delší vzdálenosti (městská

doprava je zahrnuta pouze v mírnějším režimu)



·        

Úplné

zahrnutí požadavků na přístupnost pro jednotné Evropské číslo tísňového volání

112
- konečná dohoda ponechává

členským státům možnost využít externí poskytovatele přenosových služeb, dokud

neprovedou aktualizaci technologie, kterou používají k zodpovězení a zpracování

tísňových volání. Využití externích poskytovatelů přenosových služeb by mohlo

snížit rovný přístup k číslu 112



·        

Rychlá

aplikace
– prozatímní

dohoda předpokládá tři roky pro členské státy k provedení Směrnice, tři roky od

tohoto data, aby začaly uplatňovat Směrnici, a několik přechodných období

(např. u služeb, kde byly smlouvy o službách uzavřené před datem účinnosti,

mohou zůstat tyto smlouvy nezměněny dalších 5 let nebo do uplynutí jejich

platnosti).



·        

Zrušení

výjimky pro mikropodniky v oblasti služeb
– směrnice vyjímá z oblasti působnosti všechny

mikropodniky, poskytující služby, které přitom tvoří velkou část e-commerce