Nejdřív pásy. Potom airbagy. Od tohoto týdne i eCall



Systém veřejného

tísňového volání eCall, který v případě vážné dopravní

nehody automaticky vytočí číslo 112 a zavolá záchrannou službu, bude od 31. března instalován do všech nových modelů automobilů a lehkých

užitkových vozů. Výrobcům automobilů to ukládá legislativa EU, kterou

Evropský parlament schválil společně s členskými státy v dubnu 2015 a na

níž pracovala jako hlavní zpravodajka Evropského parlamentu česká poslankyně

Olga Sehnalová (ČSSD).



„Snížení počtu

úmrtí na silnicích a následků zranění v dopravních nehodách je dlouho

jednou z priorit Evropského parlamentu.
Počet obětí dopravních nehod je však bohužel stále neúměrně vysoký, jen

v roce 2016 na evropských silnicích zahynulo celkem 25 500 lidí a dalších

135 000 bylo vážně zraněno,“
vysvětlila Olga Sehnalová.



„Systém eCall výrazně sníží dojezdový čas složek záchranného systému, a

to až o polovinu ve venkovských oblastech a o čtyřicet procent ve městech.

Odhadujeme, že se díky tomu podaří zachránit až 2 500 lidských životů ročně.

Členské státy i výrobci automobilů měli dostatek času na přípravu, takže systém

může již v tomto týdnu začít fungovat a zachraňovat životy v celé Evropě,“
uvedla poslankyně. Česká republika, která se aktivně podílela na vývoji

a testování systému eCall a patřila mezi největší podporovatele jeho zavedení, byla

připravena na spuštění této veřejné služby již před pěti lety. Důležitou roli v systému eCall bude hrát

také navigační systém Galileo, který je spravován Agenturou pro evropský

globální navigační družicový systém, sídlící v Praze.



"Jako zpravodajka návrhu jsem od začátku vnímala i kritické

připomínky vůči systému, zejména s ohledem na ochranu osobních údajů. Evropský

parlament spolu se členskými státy zajistil, aby nedocházelo ke zneužívání

systému. Systém eCall nesmí být žádným způsobem použit ke sledování a zkoumání

pohybu osob ani vozidel nebo k určování jejich polohy,"
doplnila Olga Sehnalová.

Jak systém eCall funguje? Podívejte se na video na http://www.europarl.europa.eu/news/cs/press-room/20150424IPR45714/zarizeni-automatickeho-tisnoveho-volani-ve-vsech-novych-typech-aut-od-jara-2018