Zajímavosti Evropského spotřebitelského centra ČR

Evropské spotřebitelské centrum ČR (ESC) při České obchodní inspekci vydalo souborné informace týkající se práv spotřebitelů při nakupování v jiných zemích EU, Norsku a Islandu. Síť ESC (zřizuje Evropská komise ve spolupráci s členskými státy, Norskem a Islandem. České ESC vedle podávání rad a informací rovněž pomáhá českým spotřebitelům v jejich konkrétních sporech s obchodníky z uvedených zemí Evropy.

1. Právníci zachránili spotřebitelům 3,5 milionu eur za jeden rok Celkem 270 000 kontaktů se spotřebiteli ze zemí EU zaznamenala v posledních pěti letech síť Evropských spotřebitelských center. Její poradci a právníci lidem zachránili v přímých sporech jen v roce 2008 částku 3,5 milionu euro, když jim smírnou cestou a bezplatně pomohli vyřešit spor s prodejcem z jiné země Unie, Norska či Islandu. Jiným poradili ohledně jejich spotřebitelských práv na evropském trhu buď před samotným nákupem v zahraničí, nebo v případě již probíhajícího sporu.
Roční počet kontaktů sítě ESC se spotřebiteli soustavně narůstal, ze zhruba 43 000 v roce 2005 na více než 60 000 v roce 2009. Konkrétních sporů řeší centra téměř 9000 ročně a zhruba třetinu stížností představují potíže s objednáváním zboží v zahraničních internetových obchodech. Evropský komisař pro oblast zdraví a ochranu spotřebitele John Dalli řekl: „Evropská spotřebitelská centra slouží jako důležitá pojistka pro spotřebitele, kteří chtějí plně využívat příležitostí, které jim nabízí vnitřní trh Evropské unie. Díky internetovým nákupům v zahraničí mohou zákazníci získat lepší hodnotu za své peníze a větší výběr zboží. Díky této unikátní síti mají nakupující k dispozici bezplatnou podporu přímo ve své zemi a ve své mateřštině, bez ohledu na to, ve kterém státě EU narazili na problém.“
„Jedním z typických případů pro ESC je dodatečné stržení peněz z platební karty poté, co zákazník vrátil pronajatý vůz a po návratu ze zahraničí zjistil, že mu autopůjčovna strhla peníze za údajné poškození karoserie. Takový případ dovedeme řešit ve prospěch spotřebitele a mohou k tomu výrazně dopomoci důkazy o tom, že auto bylo v pořádku, například fotografie vozu z doby při převzetí a při předání,“ upozorňuje Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR.

2. Při nakupování online v EU mají lidé největší problémy s doručením zboží Doručení zboží, kvalita zboží či služeb a obchodní podmínky e-shopů byly v posledních dvou letech nejčastějšími problémy, s nimiž se evropští spotřebitelé setkávali při internetovém nakupování v jiných zemích EU. Dalšími problémy jsou dodatečné navýšení ceny, příjem platby či její špatná identifikace, nekalé obchodní praktiky a podvody. Z téměř 18 000 případů, řešených v této síti v letech 2008 až 2009, se zhruba polovina týkala nakupování přes internet. Podle zprávy mířilo nejvíce stížností spotřebitelů na německé internetové obchodníky, tyto stížnosti tvořily 37 % případů v roce 2008 a 34 % v roce 2009. V míře četnosti jsou za nimi francouzští, britští, lucemburští a nizozemští prodejci. „Podle těchto výsledků ale nelze tvrdit, že je nakupování v těchto zemích rizikové. Vysoký poměr stížností v naší statistice je způsoben tím, že tamní e-shopy prodávají do jiných zemí Unie velmi často a v určitém procentu nákupů se objevují jisté nedostatky. Někteří prodejci nesplní oprávněné požadavky zákazníků kvůli objemu zakázek a souvisejícím poměrném počtu reklamací. Jiní mohou mylně sázet na to, že zákazník z jiného státu EU je daleko, a nemůže tedy účinně vymáhat svoje práva,“ upozorňuje Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR. Jako jeden z mnoha případů, v nich může síť Evropských spotřebitelských center lidem pomoci, lze uvést situaci českého spotřebitele, jenž si ve francouzském e-shopu objednal televizor v hodnotě více než 20 000 korun. Televizor byl doručen poškozený a spotřebitel se kvůli tomu snažil kontaktovat prodejce, ale neúspěšně, obchodník s ním vůbec nekomunikoval. Po zásahu českého a francouzského centra dostal spotřebitel nový přístroj.

3. Spory o desetitisíce korun s aerolinkami z EU pomáhá řešit ESC Léto nepřineslo jen příjemné dovolenkové zážitky, ale také potíže s aerolinkami. Nevyplacené náhrady škody za zrušené lety či za poničená zavazadla od léta trápí některé české spotřebitele, kteří se obracejí na Evropské spotřebitelské centrum. „Přestávají se sami snažit vyřešit svůj letní problém, protože přímá dohoda s jejich dopravcem z jiné země Evropské Unie někdy není možná. Naše centrum jim může mimosoudně a bezplatně pomoci. A většinou jsme úspěšní,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR (ESC). „Jde spíše o jednotlivé případy, žádná hromadná podání, ale pasažérům jde o částky v řádech několika tisíců, v případě rodin i desetitisíců korun.“ Cestující může mít například právo na odškodnění ve výši 250 až 600 eur za zrušený let. „V této mimořádné situaci je dopravce povinen se především o pasažéry postarat, poskytnout jim občerstvení a případně ubytování po dobu nezbytně nutnou a nabídnout jim přesměrování na nejbližší možný let či možnost odstoupit od smlouvy,“ uvádí Večl povinnosti dané evropským nařízením 261/2004 a upozorňuje: „A pokud je důvod zrušení letu na straně dopravce, pak je povinen vyplatit i náhradu škody ve výši od 250 do 600 euro v závislosti na délce letu.“

4. Na youtube uvidíte, jak vypadá spor s prodejcem z jiné země EU Kdo nakupuje přes internet, možná už řešil problémy s doručením zboží. Někdy to trvá, jindy se zákazník nedočká vůbec. Na českého obchodníka lze poměrně účinně zatlačit, jeho sídlo je totiž takřka na dosah ruky, stejně jako soud či Česká obchodní inspekce. Ale co dělat, když je zboží objednané a již zaplacené u prodejce z jiné země Evropské Unie?
Evropské spotřebitelské centrum ukázalo v krátkém videoklipu umístěném na serveru youtube.com, jak to také může vypadat. Muž si objedná přes internet čaj, ale nedočká se jej, ačkoli čajovník konvičku i se šálkem poslal. „Problém je někde na cestě, Evropa je velká a cestou se může zboží ztratit, poškodit. Takových případů řešíme desítky. A třeba námi v klipu použitý čaj se mohl cestou, nadneseně řečeno, vylít nebo vypařit. A pak je pro každého zákazníka otázka, co s tím,“ říká Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci Evropského spotřebitelského centra ČR.
Pak je potřeba, aby se obě strany, zákazník s obchodníkem, dohodly na nějakém vhodném řešení. Jenže je tady jazyková bariéra, někdy obchodník nechce vůbec komunikovat a nehodlá případ řešit s tím, že zákazník se svých práv nedomůže, protože žije v jiném státě.
A právě v této situaci může českým spotřebitelům bezplatně pomoci právě Evropské spotřebitelské centrum, působící při České obchodní inspekci. „Případy někdy nejsou na svém počátku zcela jasné, je potřeba je teprve rozkrýt a zjistit, kde nastala chyba. A tak je vlastně otázka, zda čajovník z našeho klipu čaj vůbec poslal a zda to není jen zákazníkova představa,“ podotýká Ondřej Tichota.
Klip je k vidění na http://www.youtube.com/watch?v=y1EOEgqodxY. Více informací o svých právech na evropském trhu naleznete na stránkách Evropského spotřebitelského centra www.coi.cz/esc.

Datum: 23.11.2010

Podobné články:

Nejasná zpráva o dvojí kvalitě aneb pohled pod pokličku 11.12.2018

V dnešním vydání Práva vyšel můj komentář k současnému vyjednávání o dvojí kvalitě značkových produktů. Celé znění komentáře si můžete přečíst níže: ...

Olga Sehnalová o Meziskupině pro práva lidí s postižením 10.12.2018

...

Newsletter: Plenární zasedání EP 10.- 13. prosince 2018 ve Štrasburku 9.12.2018

Slavnostní udelení Sacharovovy ceny Olegu Sencovovi ...

Olga Sehnalová vystoupila na konferenci k přístupnosti v oblasti informačních technologií 5.12.2018

Dnes jsem zahájila v Bruselu mezinárodní konferenci věnovanou přístupnosti v oblasti informačních technologií určenou IT expertům. Zdůraznila jsem, že zpřístupňování online služeb je nejen základní právo lidí se zdravotním postižením, ale s ohledem na počty potenciálních ...

Návštěvnická skupina v Bruselu 4.12.2018

Dnes jsem v Evropském parlamentu přivítala další skupinu návštěvníků z České republiky. Byli mezi nimi mimo jiné vítězné školní týmy soutěže Spotřeba pro život, studentky a studenti Parlamentu dětí a mládeže, Český svaz žen ze Zlínského kraje, vítězové soutěže Evropských ...

Evropská karta lidí s postižením je realitou již v osmi státech, její přínosy zhodnotila konference v Evropském parlamentu 28.11.2018

Pokud máte nějakou formu postižení, Vaše průkazka osoby se zdravotním postižením Vám umožní využít například slevu na jízdné nebo levnější vstupenku na zámek. Co se ale stane, pokud chcete cestovat do jiného státu Evropské unie? ...

Jak to vidím já
Olga Sehnalová k debatě Evropského parlamentu Střet ...

...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
„Musíme ukázat, že v Evropské unii nejsou výrobky ani občané druhé kategorie:“ Evropský parlament schválil zprávu Olgy Sehnalové ke dvojí kvalitě

13.9.2018 |

(Štrasburk, 13. září 2018) Evropský parlament na dnešním plenárním zasedání ve Štrasburku přijal velkou většinou usnesení k dvojí kvalitě výrobků, které připravila česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). Europoslanci prostřednictvím ... pokračování

Naše videa
Litevské dny Olgy Sehnalové

11.11.2013 | Jaké byly Litevské dny? Podívejte se na naše video z průběhu akce
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]