Pozor na storno poplatky při zrušení ubytování či zájezdu

(Praha, 1. července 2016) Při hledání dovolené na poslední chvíli by si především uživatelé internetu měli dát pozor, aby se neunáhlili a neobjednali si zájezd nebo ubytování, které by pak chtěli z jakéhokoli důvodu zrušit. U těchto služeb totiž neexistuje právo na odstoupení od smlouvy a především poskytovatelé z jiných zemí EU mohou požadovat vysoké storno poplatky. Ty mohou dosahovat až 100 %.

Lidé si někdy neuvědomují, že při surfování na internetových stránkách cestovních kanceláří či ubytovatelů stačí kliknout na políčko „objednat“ a pobyt je objednán závazně – bez nutnosti podepsat vytištěnou smlouvu. Následně se podivují, že po nich společnost požaduje storno poplatek někdy až ve výši 100 procent, když se rozhodnou pobyt z nějakého důvodu zrušit.

„Ne vždy je ale taková výše opodstatněná. Českým spotřebitelům pomáháme řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU a u storno poplatků jde o ubytovatele nebo cestovní kanceláře většinou z Německa a Rakouska. V některých případech se opíráme o tamní judikaturu a mimosoudně vymůžeme snížení poplatku,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.

V jednom z případů se díky právní argumentaci partnerského centra v Německu podařilo snížit storno poplatek požadovaný tamní cestovní kanceláří ze 40 % na 20 %. Spotřebitel požadované storno ve výši 40 % zaplatil, ale nadále chtěl jednat o bezplatném zrušení své objednávky, protože podle něj měla společnost ještě dost času na to prodat zájezd někomu jinému. To společnost odmítala. „Němečtí kolegové ji ale přiměli, aby se zachovala v souladu s příslušnou německou judikaturou, podle které lze požadovat maximálně 20% z ceny zájezdu, pokud je zrušen více než 30 dní před jeho začátkem. Spotřebitel tak dostal zpět polovinu zaplacené částky, tedy kolem 4500 Kč,“ uvádí Ondřej Tichota.

V Rakousku je situace trochu jiná. Ačkoli se někdy objevují požadavky na velmi vysoké storno poplatky, mnozí ubytovatelé se dobrovolně řídí podmínkami vycházejícími z rakouské judikatury. Podle nich je zrušení pobytu v předstihu tří měsíců bezplatné, od tří do jednoho měsíce před plánovaným začátkem pobytu vyjde na 40 procent ceny. Lhůta kratší než měsíc, ale delší než týden, znamená 70% storno a zrušení pár dnů před pobytem přijde na 90 % ceny pobytu. „Při výběru ubytování Je tedy vhodné řídit se i obchodními podmínkami, které případné zrušení rezervace ošetřují,“ upozorňuje Ondřej Tichota.

Originál této zprávy a více informací o svých právech spotřebitelé najdou na www.evropskyspotrebitel.cz. Evropské spotřebitelské centrum poskytuje informace o právech spotřebitelů na jednotném trhu a bezplatně pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Jeho činnost financují Evropská komise a Česká obchodní inspekce, při níž centrum působí.

Datum: 1.7.2016

Podobné články:

Evropští poslanci odhlasovali změny v silniční nákladní dopravě 10.4.2019

Zlepšení podmínek pro řidiče a úpravu pravidel pro silniční nákladní dopravce minulý týden odhlasovali poslanci a poslankyně Evropského parlamentu na svém plenárním zasedání. Po téměř dvou letech debat o tzv. balíčku mobility se podařilo najít v Evropském parlamentu většinu, ...

K jednání Zastupitelstva Zlínského kraje 7.4.2019

Zastupitelé Zlínského kraje budou zítra rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat krajské zdravotnictví a krajský rozpočet na mnoho dalších let. Na otevřený dopis, který jsme odeslali krajským zastupitelům minulý týden, reagovala skupina primářů vybraných vedením kraje ...

Dvojí kvalita potravin – vyjádření Olgy Sehnalové k aktuálnímu vývoji 4.4.2019

 "Můj boj za kvalitní potraviny zdaleka ještě nekončí," prohlásila včera na tiskové konferenci česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která téma do Bruselu přinesla a svojí prací jej z nechténného dotáhla až do jeho zákonné úpravy. Ta se nyní dostala do fáze finálního ...

Otevřený dopis zastupitelům Zlínského kraje 3.4.2019

Toto je otevřený dopis, který jsme dnes zaslali všem zastupitelům Zlínského kraje. Shrnuje naše argumenty.

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Jak to vidím já
Nekalé obchodní, pardon politické praktiky

Nedávno se premiér Babiš obrátil na čtenáře MfD se zvoláním, že spotřebitel musí být na prvním místě. Vyjmenovává v něm řadu opatření, která v nedávné době zlepšila postavení spotřebitelů. Není proto divu, že běžný čtenář článek vnímá jako přehled úspěchů hnutí ANO. Má to však jeden háček. Příklady, které pan premiér uvádí, jsou v drtivé většině ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Evropské řešení dvojí kvality je polovičaté, teď je řada na nás, uvedla Olga Sehnalová

17.4.2019 |

... pokračování

Naše videa
Vystoupení v OSN

12.4.2018 | Pane prezidente, Vážení delegáti, svým projevem bych chtěla navázat jménem České republiky na prohlášení, které vydala Evropská unie dnes ráno. Bezpečnost silničního provozu je celosvětově významné společenské téma, které ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]