O čem se mluví - stručný týdenní výběr událostí EU

KONFERENCE PŘEDSEDŮ PARLAMENTŮ – USTAVENÍ KONFERENCE DLE ČL. 13 Ve dnech 21. až 23. dubna se na Kypru uskuteční pravidelná výroční Konference předsedů, jíž se účastní předsedové 40 komor národních parlamentů 27 členských států stejně jako předseda Evropského parlamentu. Nejdůležitějším bodem bude diskuze ohledně ustavení a organizace konference kontrolující uplatňování Smlouvy o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. fiskální úmluva) v souladu s článkem 13. Tato konference se však nemá zabývat pouze fiskální úmluvou, ale může se zabývat také otázkami spojenými s tzv. evropským semestrem či dalšími aspekty koordinace rozpočtové politiky členských států. Smluvní stranou fiskální úmluvy je 25 členských států EU. Česká republika a Velká Británie k této smlouvě nepřistoupily. Fiskální úmluva vstoupila v platnost dne 1. ledna 2013, ale ratifikována byla doposud pouze 17 členskými státy. Doposud fiskální úmluvu neratifikovaly 1. Belgie, 2. Bulharsko, 3. Lucembursko, 4. Maďarsko, 5. Malta, 6. Nizozemí, 7. Polsko a 8. Švédsko. Ambicí hostujícího kyperského parlamentu a současného irského předsednictví je najít již na této konferenci shodu ohledně zřízení konference tak, aby se neopakoval scénář ohledně ustavení konference sloužící k parlamentní kontrole provádění Společné zahraniční a bezpečnostní politiky / Společné bezpečnostní a obranné politiky. V tomto případě trvalo téměř dva roky, než byl formát konference mezi 41 předsedy konzensuálně dohodnut. Nicméně existence často protichůdných pozičních dokumentů, jako např. tzv. lucemburská deklarace parlamentů zakládajících členských států EU, tzv. kodaňský dopis, neformální deklarace parlamentů baltských států či deklarace parlamentů Visegrádské čtyřky a především pozice jednotlivých komor, naznačují, že najít shodu ještě tento víkend bude obtížné. Nejdůležitější aspekty ustavení konference dle čl. 13 se týkají následujících otázek:
1. zda mají být do konference zapojeny všechny parlamenty či pouze parlamenty 25 smluvních členských států; v případě, že mají být zapojeny také parlamenty ČR a Velké Británie, zůstává otázkou, zda mají mít hlasovací právo;
2. zda má být vytvořena nová konference či má být využita některá již existující platforma – např. konference COSAC, Evropský parlamentní týden, Konference předsedů finančních a rozpočtových výborů či dokonce pravidelné zasedání Výboru ECON Evropského parlamentu;
3. jak často se má konference konat – nejčastější návrhy jsou jednou či dvakrát ročně;
4. jaký má být poměr zastoupení Evropského parlamentu a národních parlamentů, tj. zda má být Evropský parlament vnímán jako 41. komora nebo zda má mít ve vztahu k národním parlamentům v této citlivé oblasti dotýkající se národní suverenity výraznější postavení;
5. jaký počet účastníků může být za parlament maximálně vyslán a zda budou vysílající parlamenty samy rozhodovat o složení delegací či se bude jednat o pevně danou strukturu (např. předsedové finančních/ hospodářských či rozpočtových výborů);
6. kdo bude zodpovědný za uspořádání konference (např. Evropský parlament či parlament předsednické země), kdo bude určovat agendu této konference a zda bude mít konference vlastní struktury, jako např. sekretariát;
7. jak zajistit akceschopnost a efektivnost konference, která se má zabývat rozpočtovými otázkami, tj. otázkami zasahujícími do národní suverenity, či jak nastolit skutečný politický dialog s Evropskou komisí.
Nastavení konference napoví mnohé o postavení a roli národních parlamentů v připravovaném prohlubování hospodářské a měnové unie. Senátní Výbor pro záležitosti EU k této věci přijal stanovisko dne 6. února 2013 ve 44. usnesení.

ZMĚNA ÚSTAVY V MAĎARSKU – DISKUZE NA PLENÁRNÍM ZASEDÁNÍ Jedním z nejdůležitějších témat plenárního zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku tento týden byla diskuze změny ústavy v Maďarsku. Irská ministryně pro Evropské záležitosti, Lucinda Creighton, zmínila, že v Radě se diskuze ohledně situace v Maďarsku nevedla a že je to úlohou Evropské komise - jako strážkyně smluv – kontrolovat, zda jsou národní ústavní pořádky v souladu s legislativou EU. Zodpovědná místopředsedkyně Evropské komise, Viviane Reding, uvedla, že Evropská komise je znepokojena změnou maďarské ústavy ve třech bodech: 1. zavedení ad-hoc daní pro občany Maďarska v případě, že Maďarsko by mělo být pokutováno za porušení EU legislativy, 2. převedení sporů z jedné soudní instance na druhou (na základě rozhodnutí předsedy Národního úřadu pro soudnictví) a 3. omezení reklamy během politických kampaní pouze na veřejnoprávní média. Viviane Reding uvedla, že Evropská komise nebude – v případě nutnosti – otálet s dalším řízením pro porušení Smlouvy až do června. V červnu má být představen posudek Rady Evropy ohledně dodržování principů právního státu v Maďarsku. V Evropském parlamentu se bude dodržováním legislativy a hodnot EU v Maďarsku zabývat Výbor pro občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci (LIBE) a na červnovém plenárním zasedání by se mělo hlasovat o případné rezoluci.

Zpracovala: Jana Maláčová, zástupkyně Kanceláře Senátu v EP

Datum: 20.4.2013

Podobné články:

Evropští poslanci odhlasovali změny v silniční nákladní dopravě 10.4.2019

Zlepšení podmínek pro řidiče a úpravu pravidel pro silniční nákladní dopravce minulý týden odhlasovali poslanci a poslankyně Evropského parlamentu na svém plenárním zasedání. Po téměř dvou letech debat o tzv. balíčku mobility se podařilo najít v Evropském parlamentu většinu, ...

K jednání Zastupitelstva Zlínského kraje 7.4.2019

Zastupitelé Zlínského kraje budou zítra rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat krajské zdravotnictví a krajský rozpočet na mnoho dalších let. Na otevřený dopis, který jsme odeslali krajským zastupitelům minulý týden, reagovala skupina primářů vybraných vedením kraje ...

Dvojí kvalita potravin – vyjádření Olgy Sehnalové k aktuálnímu vývoji 4.4.2019

 "Můj boj za kvalitní potraviny zdaleka ještě nekončí," prohlásila včera na tiskové konferenci česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která téma do Bruselu přinesla a svojí prací jej z nechténného dotáhla až do jeho zákonné úpravy. Ta se nyní dostala do fáze finálního ...

Otevřený dopis zastupitelům Zlínského kraje 3.4.2019

Toto je otevřený dopis, který jsme dnes zaslali všem zastupitelům Zlínského kraje. Shrnuje naše argumenty.

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Jak to vidím já
Krajem obchází strach aneb jak jsme chystali konferenci ...

Od počátku, co se angažuji společně s dalšími kolegy okolo krajského zdravotnictví, vidím jeden společný rys mnohých rozhovorů s lidmi v různých pozicích více či méně závislých na Zlínském kraji. Tím rysem je strach. Strach říci nahlas svůj názor, strach se pod něco podepsat a nejnověji i strach i jen veřejně vystoupit na odborné konferenci. Strach z čeho ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Tisková zpráva Olgy Sehnalové: Zákaz dvojí kvality výrobků vracím k hlasování

10.4.2019 |

Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) dostála svému slibu a snaží se o přepracování textu směrnice o nekalých obchodních praktikách. Dnes předala dostatečné množství podpisů pod pozměňovací návrh, který má vrátit do textu ... pokračování

Naše videa
Olga Sehnalová k genderové problematice

26.3.2015 | Videomessage poslankyně Evropského parlamentu Olgy Sehnalové k veřejné debatě "Genderové kvóty: ano, či ne?"
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]