Nový pohled na městskou mobilitu

Evropská města se rychle rozrůstají. Téměř tři čtvrtiny evropské populace žijí ve městech a tvoří se zde zhruba 85 procent hrubého domácího produktu. Pohyb po městech, ale také každodenní dojíždění do měst a zásobování rychle zvyšuje nároky na dopravu. Udržitelná městská mobilita je tak velmi naléhavé téma, které musí zachytit trendy v nových technologiích tak, aby byla městská doprava efektivní s co nejmenšími negativními dopady na životní prostředí a celkové utváření městského prostředí.

Právě těmto tématům byla věnována středeční konference s názvem Rethinking Urban Mobility, kterou pořádal think-tank Friends of Europe. Diskutovali na ní poslanci Evropského parlamentu spolu se zástupci Evropské komise, Evropské investiční banky a automobilového průmyslu.

Konference se snažila nalézt odpovědi na otázky, jakým způsobem by se měla plánovat města pro alternativní druhy dopravy zahrnující zejména veřejnou dopravu, cyklistickou dopravu, tzv. „car sharing" a samozřejmě chodce. Plány udržitelné mobility by se měly stát nedílnou součásti dlouhodobých rozvojových úvah ve městech. Na konferenci zaznělo několik dobrých příkladů.


Jedním z nich je dánské hlavní město Kodaň, které dlouhodobě pracuje na svém udržitelném plánu mobility. Kombinace bezpečné infrastruktury a propagace jízdy na kole do zaměstnání zde znamená, že 41 procent pracující populace využívá při své cestě do zaměstnání cyklistickou dopravu. Nárůst v počtu přepravených cestujících zaznamenává i veřejná doprava. Navíc v následujících letech mají k dalšímu růstu pomoci dvě nové linky metra a zkapacitnění tratí příměstské železnice.


Jiným příkladem je koncept „Smart Cities”, který umožní občanům žijících ve městech snadno optimalizovat své cesty pomocí mobilních aplikací, internetu a sdílení dat mezi jednotlivými druhy dopravy.


Druhá část konference se zaměřila na otázku alternativních paliv. Dopravních prostředků s pohonem na alternativní paliva je jen 2,5 procenta. Poptávka po alternativním pohonu sice postupně, ale velmi zvolna roste.  Důvodem je především vysoká cena vozidel a nedostatečná infrastruktura. To by se mělo v následujících letech výrazně změnit. Evropská komise počítá na rozvoj infrastruktury v oblasti alternativních paliv s finančními prostředky především v programech Horizont 2020 nebo Nástroji pro propojení Evropy CEF. Podporu projektů udržitelné městské mobility by měl umožnit i tzv. Junckerův balíček.


„Je určitě namístě věnovat městské mobilitě pozornost a bude to jedna z hlavních priorit v nadcházejím období i pro Evropský parlament. Bohužel to, co alternativní paliva ani komunikační technologie v případě individuální automobilové dopravy nevyřeší, je pokračující nárůst osobních automobilů, který s sebou nese i nároky na počet parkovacích míst. To rychle mění tvář měst, kde ubývá veřejných ploch a zeleně. Zde se bude hledat v budoucnosti kompromis jen velmi těžce," uvedla k tématu poslankyně Evropského parlamentu Olga Sehnalová.

Datum: 14.12.2014

Podobné články:

Evropští poslanci odhlasovali změny v silniční nákladní dopravě 10.4.2019

Zlepšení podmínek pro řidiče a úpravu pravidel pro silniční nákladní dopravce minulý týden odhlasovali poslanci a poslankyně Evropského parlamentu na svém plenárním zasedání. Po téměř dvou letech debat o tzv. balíčku mobility se podařilo najít v Evropském parlamentu většinu, ...

K jednání Zastupitelstva Zlínského kraje 7.4.2019

Zastupitelé Zlínského kraje budou zítra rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat krajské zdravotnictví a krajský rozpočet na mnoho dalších let. Na otevřený dopis, který jsme odeslali krajským zastupitelům minulý týden, reagovala skupina primářů vybraných vedením kraje ...

Dvojí kvalita potravin – vyjádření Olgy Sehnalové k aktuálnímu vývoji 4.4.2019

 "Můj boj za kvalitní potraviny zdaleka ještě nekončí," prohlásila včera na tiskové konferenci česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která téma do Bruselu přinesla a svojí prací jej z nechténného dotáhla až do jeho zákonné úpravy. Ta se nyní dostala do fáze finálního ...

Otevřený dopis zastupitelům Zlínského kraje 3.4.2019

Toto je otevřený dopis, který jsme dnes zaslali všem zastupitelům Zlínského kraje. Shrnuje naše argumenty.

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Jak to vidím já
Krajem obchází strach aneb jak jsme chystali konferenci ...

Od počátku, co se angažuji společně s dalšími kolegy okolo krajského zdravotnictví, vidím jeden společný rys mnohých rozhovorů s lidmi v různých pozicích více či méně závislých na Zlínském kraji. Tím rysem je strach. Strach říci nahlas svůj názor, strach se pod něco podepsat a nejnověji i strach i jen veřejně vystoupit na odborné konferenci. Strach z čeho ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Evropské řešení dvojí kvality je polovičaté, teď je řada na nás, uvedla Olga Sehnalová

17.4.2019 |

(Štrasburk, 17. dubna 2019) Evropský parlament dnes většinou schválil nová pravidla, která se týkají také otázky dvojí kvality výrobků. Za nedostatečné je považuje česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). ... pokračování

Naše videa
Olga Sehnalová k genderové problematice

26.3.2015 | Videomessage poslankyně Evropského parlamentu Olgy Sehnalové k veřejné debatě "Genderové kvóty: ano, či ne?"
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]