Nedovolená manipulace s tachometry ve vozidlech je tématem zprávy, kterou dnes schválili poslanci Evropského parlamentu ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch. Nedovolená manipulace s počítadly ujetých kilometrů je na trhu s ojetými vozidly v EU i v České republice velmi častá. Dle zveřejněných statistik společností, která se zabývá ověřováním původu ojetých vozů se v ČR jedná o 42% ojetých vozidel.
Poslanci Výboru ve zprávě upozorňují, že manipulace s tachometrem je nejen podvodem na kupující, ale má i velký vliv na bezpečnost silničního provozu.
"Problém stáčených kilometrů dlouhodobě způsobuje spotřebitelům napříč EU výrazné ekonomické škody, je terčem jejich oprávněné kritiky, nedůvěry v trh ojetých vozidel a v neposlední řadě má vliv i na bezpečnost silničního provozu. Přijatá zpráva proto vyzývá k urychlení zavedení celoevropského systému k omezení těchto praktik," vysvětlila členka dopravního výboru Olga Sehnalová, která je současně členkou Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů.
Ve zprávě se navrhuje vytvoření právního i technického prostředí, které by manipulaci s počítadly ujetých kilometrů učinilo časově náročnou nebo tak drahou, aby se nevyplatila. Poslanci také zdůrazňují, že řešením může být evropská databáze, která by jednotným způsobem shromažďovala údaje o vozidlech z celé EU. Jako nejvýhodnější se jeví využít stávající struktury systému EUCARIS.
"Myšlenku zaznamenávání najetých kilometrů v rámci pravidelných technických kontrol a dostupnosti těchto informací jsme jako Evropský parlament jednoznačně prosazovali již před několika lety v rámci schvalování balíčku tří směrnic o technické způsobilosti motorových vozidel. Jako zpravodajka jsem pracovala na jedné z nich, která se věnovala silničním kontrolám nákladních vozidel," uvedla Olga Sehnalová.
"Směrnice o pravidelných technických kontrolách začne platit už od 20. května 2018 a do roku 2020 má Komise předložit studii proveditelnosti zavedení celoevropské databáze zaznamenávání a výměny technických informací o vozidlech. Velmi dobrou zkušenost se systémem zaznamenávání ujetých kilometrů v rámci technických kontrol a výměnou informací mají například v Belgii a Nizozemsku. Jsou však možná i jiná řešení, což je otázka zejména pro Evropskou komisi a členské státy,” doplnila poslankyně.
Přijatou zprávu ještě nyní musí schválit Evropský parlament na plenárním zasedání ve Štrasburku
Datum: 25.4.2018
Doprava nejen v Evropě se v posledních letech výrazně mění vlivem čím dál větší digitalizace a automatizace. V silniční dopravě je v posledních letech fenoménem vývoj autonomního řízení, které vozidlo ovládá s minimálním zásahem nebo úplně bez zásahu řidiče. Evropská unie se ...
Jak by měla vypadat nová pravidla pro cestování na železnici schválili právě poslanci a poslankyně Evropského parlamentu. Europoslanci odhlasovali mimo jiné změny tykající se podmínek odškodnění cestujících při zpoždění vlaku. Cestování vlakem by mělo být jednodušší i pro cestující ...
Jedním z témat nadcházejícího plenárního zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku bude hlasování o právech cestujících v železniční dopravě. Mimo jiné tento návrh posiluje práva lidí se zdravotním postižením a usnadňuje jejich cestování. Díky novým pravidlům by měli mít ...
V posledních
letech vyplouvají stále zřetelněji v Evropské unii na povrch rozpory, které se
obracejí proti ní samotné. Ve Velké Británii protievropské nálady vedly k
rozhodnutí jejich občanů z EU vystoupit. Tento krok výrazně zasáhne i Českou
republiku a její občany. ...
pokračování
Pokud máte nějakou formu postižení, Vaše průkazka osoby se zdravotním postižením Vám umožní využít například slevu na jízdné nebo levnější vstupenku na zámek. Co se ale stane, pokud chcete cestovat do jiného státu Evropské ...
pokračování