Kruhová obrana „kruhových objezdů“ aneb několik slov novému ministrovi dopravy

Nový ministr dopravy Rusnokovy vlády, pan Zdeněk Žák, se ve svém prvním velkém rozhovoru pro média po nástupu do funkce vyjádřil dosti razantně na adresu (ne)smyslnosti výstavby kruhových objezdů – tedy správně: okružních křižovatek. V pátečním rozhovoru pro MfD (12.7.2013) prohlásil doslova toto: „…vyrostlo jich (kruhových objezdů) za státní peníze jako hub po dešti a ve VĚTŠINĚ PŘÍPADŮ (sic!) dosahují přesného opaku, než je třeba.“ Podle pana ministra by bohatě stačily “semafory“ a proto bude usilovat o to, aby další kruhové objezdy nevznikaly v takovém měřítku jako dosud. Tuto zprávu převzala od té doby mnohá další média.
Myslím, že je na místě od ministra dopravy vlády odborníků vyžadovat fakta a tvrdá data, kterými by podložil svá silná prohlášení. Konkrétně toto prohlášení, bohužel, dokládá citelnou neznalost v oblasti silniční infrastruktury. Pan ministr je jistě odborně zdatný v oblasti bezpečnosti železničního provozu a železniční dopravy jako celku, což by ho však nemělo vést k tomuto typu vyjádření v ostatních oblastech dopravního sektoru.
Výstavba okružních křižovatek má svá pravidla, dopravně technické i organizační předpoklady. Je jasné, že to není univerzálně vhodné dopravní řešení, ale své opodstatnění ve spektru různých možností rozhodně má. Jako příklad můžeme uvést řešení víceramenných křižovatek, křižovatek s vyššími a vyrovnanými intenzitami na vjezdech, atd. Na celkovém odborném posouzení dopravní situace podle jasných parametrů zaleží, jaké bude optimální řešení pro tu kterou lokalitu. Hlavním parametrem by měla být jednoznačně bezpečnost silničního provozu, dále pak kapacitní a širší dopravně inženýrské posouzení (stavby či rekonstrukce křižovatky). Proto vyjádření pana ministra považuji za silně zjednodušující a nešťastné. Jistě souhlasím s heslem pana ministra ve zmíněném rozhovoru, více inteligence, méně betonu. Dopravní infrastruktura by ale měla splňovat ještě jeden důležitý aspekt a to, brát v úvahu i lidský faktor, lépe řečeno, jeho chyby tak, aby neměly fatální následky na život a zdraví účastníků silničního provozu. Pokud již dojde k nehodě, její následky musí být co nejmenší. Semafory, tedy křižovatky řízené světelným signalizačním zařízením, mohou být jistě inteligentním dopravním řešením, ale samy o sobě nezabrání střetům vozidel, pokud nejsou ze strany nedisciplinovaných řidičů respektovány. Právě tyto střety bývají, bohužel, tragické. A není jich málo. V tom mají okružní křižovatky nespornou přednost. Existuje řada studií z České republiky i zahraničí srovnávající konkrétní nehodové lokality, kde došlo k přebudování křižovatky z průsečné na okružní. Na rozdíl od prohlášení pana ministra dokazují, že při jejich správném provedení, zde došlo jak k výraznému snížení počtu dopravních nehod, tak ke zmírnění jejich následků, včetně hmotných škod. Tzv. malé okružní křižovatky (vnější průměr 25 - 35 m) se kapacitně vyrovnají světelně řízeným křižovatkám. Na západ od našich hranic je nalezneme již téměř jako standardní řešení. Podívejme se třeba do Rakouska, Německa, Švýcarska, Francie nebo Velké Británie, tzv. malé a mini okružní křižovatky se zde začaly budovat výrazně zhruba od konce osmdesátých let. Jejich budování prošlo vývojem, který se na základě průběžných analýz ustálil a nyní nalezneme okružní křižovatky zdaleka nejen v intravilánech měst. Okružní křižovatky hrají ještě jednu důležitou roli. Zpomalují jízdu vozidel ve městech a napomáhají homogenizaci dopravního proudu, i když i to je podle pana ministra jejich minus. Naopak. Nepřiměřená rychlost patří do trojice největších zabijáků na evropských silnicích. Ve městských oblastech to platí, bohužel, obzvlášť. Okružní křižovatky patří do spektra opatření ke zklidňování dopravy. Na závěr ještě několik strohých čísel. V roce 2012 zemřelo na českých silnicích 681 osob, těžce zraněno bylo při dopravních nehodách 2986 osob. Nedání přednosti v jízdě způsobilo 3553 dopravních nehod, u kterých přišlo jen v loňském roce o život 24 osob. V celoevropském měřítku nejsme, pokud jde o dopravní nehodovost, žádní premianti, bohužel se v pomyslném žebříčku v ukazateli počet usmrcených/mil. obyvatel propadáme hlouběji za průměr EU. Je určitě co systematicky v dopravně bezpečnostní politice státu zlepšovat, zejména v každodenní praxi. Věřím, že i pro nového ministra dopravy je bezpečnost silničního provozu a závazek ČR spolu s ostatními členskými státy Evropské unie snížit počty úmrtí na silnicích do roku 2020 o 50 %, prioritou. Cesta k tomuto cíli je ještě velmi dlouhá, ale rozhodně není jen jedna jediná.
Přeji panu ministrovi mnoho úspěchů v jeho funkci a mnoho moudrých rozhodnutí.

Datum: 17.7.2013

Starší Názory a komentáře:

Jak je na tom Česká republika s kvalitou potravin v porovnání s ostatními zeměmi EU? 22.8.2019

Jsem ráda, že téma kvality potravin ještě občas nějaká média zajímá. Zde je můj nedávný rozhovor pro Euroactiv a pro úplnost přidávám i původní otázky a mé odpovědi na ně. ...

Prohlášení ČLK 28.7.2019

Pro informaci, všem krajským zastupitelům ve Zlínském kraji jsme v uplynulých dnech zaslali toto společné prohlášení.

Co příjde první? Jméno nebo agenda? 23.7.2019

Vláda ještě neschválila jméno nového eurokomisaře. Rozhodnout má v srpnu. Původní favoritkou byla stávající eurokomisařka Věra Jourová, jméno však dosud nepadlo a tak se začíná spekulovat i o jiných kandidátech. ...

Jak se volí funkcionáři Evropského parlamentu aneb malý pohled zevnitř 8.7.2019

Po prvním zasedání Evropského parlamentu se objevilo mnoho komentářů k volbě jeho vedení. Pro ty, které zajímá, jak takové volby skutečně probíhají, bych ráda uvedla na pravou míru některé z nich. ...

Sponzoří, přispějte na dobrou věc 28.6.2019

Singapur se stal heslem nabubřelosti a výsměchu zaměstnancům nemocnic. Pro celkové hospodaření nemocnic se sice nejedná o závratnou částku, ale musí se zasadit do kontextu podobných výdajů. Přínos konkrétním nemocnicím, z jejichž rozpočtu je, podle informací, které se ...

Milion chvilek pro Zlínský kraj... 24.6.2019

Shodou okolností v době, kdy vrcholí demonstrace proti Andreji Babišovi a jeho firemnímu systému a v Praze na Letné se sešlo čtvrt milionu lidí, se na druhém konci republiky odehrává jiné drama. V pátek proběhlo jeho další dějství hlasováním o investičním záměru nové ...

Žádné překvapení. Pozdě, ale přece. 24.6.2019

Je červen 2019 a od mé první výzvy a požadavku, aby Evropská komise provedla vlastní celoevropský průzkum, který na můj návrh podpořil Evropský parlament už v roce 2013 (a od té doby ještě při několika dalších příležitostech), uplynulo dlouhých šest let. Šest let hrála ...

Komu zvoní hrana 19.6.2019

Nedávno jsem mluvila s jedním kolegou lékařem, který se do debat o nemocnici a krajském zdravotnictví nijak nezapojuje. S blahosklonným výrazem mi sdělil, že se o politiku nezajímá, protože je profesionál a jen se snaží dělat svou práci lékaře. Tomu ostatnímu nerozumí ...

Moje videa
Vystoupení v OSN

12.4.2018 | Pane prezidente, Vážení delegáti, svým projevem bych chtěla navázat jménem České republiky na prohlášení, které vydala Evropská unie dnes ráno. Bezpečnost silničního provozu je celosvětově významné společenské téma, které ...
Stáhněte si

Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2019. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]