Kruhová obrana „kruhových objezdů“ aneb několik slov novému ministrovi dopravy

Nový ministr dopravy Rusnokovy vlády, pan Zdeněk Žák, se ve svém prvním velkém rozhovoru pro média po nástupu do funkce vyjádřil dosti razantně na adresu (ne)smyslnosti výstavby kruhových objezdů – tedy správně: okružních křižovatek. V pátečním rozhovoru pro MfD (12.7.2013) prohlásil doslova toto: „…vyrostlo jich (kruhových objezdů) za státní peníze jako hub po dešti a ve VĚTŠINĚ PŘÍPADŮ (sic!) dosahují přesného opaku, než je třeba.“ Podle pana ministra by bohatě stačily “semafory“ a proto bude usilovat o to, aby další kruhové objezdy nevznikaly v takovém měřítku jako dosud. Tuto zprávu převzala od té doby mnohá další média.
Myslím, že je na místě od ministra dopravy vlády odborníků vyžadovat fakta a tvrdá data, kterými by podložil svá silná prohlášení. Konkrétně toto prohlášení, bohužel, dokládá citelnou neznalost v oblasti silniční infrastruktury. Pan ministr je jistě odborně zdatný v oblasti bezpečnosti železničního provozu a železniční dopravy jako celku, což by ho však nemělo vést k tomuto typu vyjádření v ostatních oblastech dopravního sektoru.
Výstavba okružních křižovatek má svá pravidla, dopravně technické i organizační předpoklady. Je jasné, že to není univerzálně vhodné dopravní řešení, ale své opodstatnění ve spektru různých možností rozhodně má. Jako příklad můžeme uvést řešení víceramenných křižovatek, křižovatek s vyššími a vyrovnanými intenzitami na vjezdech, atd. Na celkovém odborném posouzení dopravní situace podle jasných parametrů zaleží, jaké bude optimální řešení pro tu kterou lokalitu. Hlavním parametrem by měla být jednoznačně bezpečnost silničního provozu, dále pak kapacitní a širší dopravně inženýrské posouzení (stavby či rekonstrukce křižovatky). Proto vyjádření pana ministra považuji za silně zjednodušující a nešťastné. Jistě souhlasím s heslem pana ministra ve zmíněném rozhovoru, více inteligence, méně betonu. Dopravní infrastruktura by ale měla splňovat ještě jeden důležitý aspekt a to, brát v úvahu i lidský faktor, lépe řečeno, jeho chyby tak, aby neměly fatální následky na život a zdraví účastníků silničního provozu. Pokud již dojde k nehodě, její následky musí být co nejmenší. Semafory, tedy křižovatky řízené světelným signalizačním zařízením, mohou být jistě inteligentním dopravním řešením, ale samy o sobě nezabrání střetům vozidel, pokud nejsou ze strany nedisciplinovaných řidičů respektovány. Právě tyto střety bývají, bohužel, tragické. A není jich málo. V tom mají okružní křižovatky nespornou přednost. Existuje řada studií z České republiky i zahraničí srovnávající konkrétní nehodové lokality, kde došlo k přebudování křižovatky z průsečné na okružní. Na rozdíl od prohlášení pana ministra dokazují, že při jejich správném provedení, zde došlo jak k výraznému snížení počtu dopravních nehod, tak ke zmírnění jejich následků, včetně hmotných škod. Tzv. malé okružní křižovatky (vnější průměr 25 - 35 m) se kapacitně vyrovnají světelně řízeným křižovatkám. Na západ od našich hranic je nalezneme již téměř jako standardní řešení. Podívejme se třeba do Rakouska, Německa, Švýcarska, Francie nebo Velké Británie, tzv. malé a mini okružní křižovatky se zde začaly budovat výrazně zhruba od konce osmdesátých let. Jejich budování prošlo vývojem, který se na základě průběžných analýz ustálil a nyní nalezneme okružní křižovatky zdaleka nejen v intravilánech měst. Okružní křižovatky hrají ještě jednu důležitou roli. Zpomalují jízdu vozidel ve městech a napomáhají homogenizaci dopravního proudu, i když i to je podle pana ministra jejich minus. Naopak. Nepřiměřená rychlost patří do trojice největších zabijáků na evropských silnicích. Ve městských oblastech to platí, bohužel, obzvlášť. Okružní křižovatky patří do spektra opatření ke zklidňování dopravy. Na závěr ještě několik strohých čísel. V roce 2012 zemřelo na českých silnicích 681 osob, těžce zraněno bylo při dopravních nehodách 2986 osob. Nedání přednosti v jízdě způsobilo 3553 dopravních nehod, u kterých přišlo jen v loňském roce o život 24 osob. V celoevropském měřítku nejsme, pokud jde o dopravní nehodovost, žádní premianti, bohužel se v pomyslném žebříčku v ukazateli počet usmrcených/mil. obyvatel propadáme hlouběji za průměr EU. Je určitě co systematicky v dopravně bezpečnostní politice státu zlepšovat, zejména v každodenní praxi. Věřím, že i pro nového ministra dopravy je bezpečnost silničního provozu a závazek ČR spolu s ostatními členskými státy Evropské unie snížit počty úmrtí na silnicích do roku 2020 o 50 %, prioritou. Cesta k tomuto cíli je ještě velmi dlouhá, ale rozhodně není jen jedna jediná.
Přeji panu ministrovi mnoho úspěchů v jeho funkci a mnoho moudrých rozhodnutí.

Datum: 17.7.2013

Starší Názory a komentáře:

Nekalé obchodní, pardon politické praktiky 26.3.2019

Nedávno se premiér Babiš obrátil na čtenáře MfD se zvoláním, že spotřebitel musí být na prvním místě. Vyjmenovává v něm řadu opatření, která v nedávné době zlepšila postavení spotřebitelů. Není proto divu, že běžný čtenář článek vnímá jako přehled úspěchů hnutí ...

Hlavní problém okolo supernemocnice? Kdo ji zaplatí, kdo v ní bude pracovat a co se bude dít dál... 21.3.2019

Pod pojmem systemizace pracovních míst si většina z nás asi nepředstaví nic konkrétního. Ve zdravotnictví jsou to zjednodušeně tabulky, které říkají, kolik zdravotníků, lékařů, zdravotních sester, ošetřovatelů a ostatního personálu v nemocnicích potřebujete, abyste zajistili ...

Státu je to jedno 9.3.2019

Včera jsem měla příležitost se osobně setkat s ministrem zdravotnictví Adamem Vojtěchem a položit mu jednoduchou otázku. Tedy vlastně dvě nebo tři. ...

Členské státy chtějí dvojí kvalitu zakázat jen na oko, ke skutečnému zákazu chybí vůle 4.3.2019

Úprava směrnice o nekalých obchodních praktikách, která má směrnici rozšířit o zákaz dvojí kvality výrobků, prošla do další fáze. V pátek schválili představitelé zemí EU text, o kterém teď budou vyjednávat s Evropským parlamentem. Za plus můžeme považovat vůbec to, že ...

Cukrárna aneb o tom, jak se nic rušit nebude 3.3.2019

Jde o hysterii! Nikdo nic zavírat nechce! To jsou obvyklé odpovědi hejtmana a spol. na otázky spojené s dalším osudem zfúzovaných okresních nemocnic po té, co se vybuduje supernemocnice v Malenovicích, která má poskytovat nepřetržitou akutní péči. Ty kupecké počty jsou jednoduché. ...

Evropa dvojího metru nemá budoucnost 6.2.2019

V posledních letech vyplouvají stále zřetelněji v Evropské unii na povrch rozpory, které se obracejí proti ní samotné. Ve Velké Británii protievropské nálady vedly k rozhodnutí jejich občanů z EU vystoupit. Tento krok výrazně zasáhne i Českou republiku a její občany. ...

Prohrát se může, ale bojovat se musí 4.2.2019

Jak jsem slíbila, dnes jsem se zúčastnila zasedání krajského zastupitelstva Zlínského kraje. Bylo skvělé, že účast lidí, hlavně zdravotních sester, byla taková, že se nevešly do jednacího sálu. Ve svém volnu, po nočních službách, přijelo svou nespokojenost vyjádřit více než ...

Zdravotnictví ve Zlínském kraji: Co se dá dělat? 1.2.2019

Bitva o zdravotnictví ve Zlínském kraji hodně zajímá veřejnost a lidé se mě ptají, jestli a co mohou udělat. Na jaře aspoň podepisovali petici, co se dá ještě dělat teď? Odpověď je, nebát se veřejně vyjádřit svůj názor a oslovit krajské zastupitele, které jste si zvolili. ...

Jak to vidím já
Nekalé obchodní, pardon politické praktiky

Nedávno se premiér Babiš obrátil na čtenáře MfD se zvoláním, že spotřebitel musí být na prvním místě. Vyjmenovává v něm řadu opatření, která v nedávné době zlepšila postavení spotřebitelů. Není proto divu, že běžný čtenář článek vnímá jako přehled úspěchů hnutí ANO. Má to však jeden háček. Příklady, které pan premiér uvádí, jsou v drtivé většině ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Evropské řešení dvojí kvality je polovičaté, teď je řada na nás, uvedla Olga Sehnalová

17.4.2019 |

(Štrasburk, 17. dubna 2019) Evropský parlament dnes většinou schválil nová pravidla, která se týkají také otázky dvojí kvality výrobků. Za nedostatečné je považuje česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). ... pokračování

Naše videa
Aktuálně ke dvojí kvalitě služeb

20.3.2019 | Už zítra proběhne mezi vyjednavači Evropského parlamentu a ministry průmyslu členských států EU, zastoupenými Rumunskem, závěrečné jednání o podobě zákona, který má zamezit dvojí kvalitě. Existuje reálná možnost, že úplný ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]