Konec evropských železničních hranic?

Jak složité a někdy paradoxní situace provázejí evropskou železniční dopravu a co brání snaze po jejím rychlejším vzájemném propojení si můžeme ukázat na několika téměř absurdních příkladech. Během posledních dvou set let se železniční doprava v Evropě rozvíjela především uvnitř jednotlivých států, které si své železniční systémy vytvářely poměrně izolovaně. Technické a provozní normy se tak často lišily (a, bohužel, stále liší) při překročení každých státních hranic. Evropský železniční systém se tak potýká s velkými odlišnostmi, které brání lepšímu využívání železnice jak pro osobní, tak nákladní mezinárodní dopravu. Přitom jednotný evropský železniční prostor, založený na propojené síti kolejí a vzájemně spolupracujícímu vybavení, je jedním z hlavních cílů Evropské unie v oblasti nejen železniční dopravy, ale dopravy jako celku. Pro cestujícího by znamenal rychlejší a plynulejší cestování a z toho vyplývající větší konkurenceschopnosti železniční dopravy.


Co brání tzv. interoperabilitě, tedy propojenosti jednotlivých systémů? Dnes existuje napříč jednotlivými státy mnoho rozdílných podmínek, které musí splňovat každý vlak, vydávající se na mezinárodní cestu. Několik příkladů za všechny. Technická rozdílnost spočívá hned v několika bodech - rozdílné elektrifikaci železniční sítě, odlišné šířce železničních rozchodů (od 1524 mm až do 1668 mm), nebo například v tak obyčejném rozdílu, že zatímco v některých evropských státech jezdí vlaky napravo (ČR), hned u sousedů již tomu může být naopak (např. rakouské či polské vlaky jezdí vlevo). Podstatou problému je velký počet železničních sítí, spravovaných vždy někým jiným. Vlak, jedoucí z Anglie do Nizozemí, tedy trasu, kterou lze ujet za 4 hodiny, musí hned 10x překročit hranice těchto sítí a to s sebou přináší zbytečné prodlužování cesty a větší náklady. I proto je doprava po železnici méně konkurenceschopná než jiné druhy dopravy. Chceme-li železniční dopravě pomoci, musíme jít tedy především cestou odstraňování těchto bariér, jak ve formě organizačně technické, tak investiční.


Členské státy musí ještě hodně zapracovat na vzájemném uznávání odlišných podmínek a vytvořit na konci jednotná evropská pravidla pro provoz na železnici. K tomu postupně dochází, ale cesta k ideálnímu stavu bude ještě velmi dlouhá. Některé z prvních, i když velmi částečných, pokroků, jen dokreslují železniční paradoxy, které se musí překonávat. Mimo jiné byl například v roce 2010 domluven společný kontrolní seznam výbavy, díky němuž „postačí“ v kabině lokomotivy jeden druh hasicího přístroje (namísto až 25 různých). Přesto (nebo snad právě proto) je úplné odstranění evropských železničních hranic budoucností.



Použité zdroje: Interoperabilita, ČD: Phare 2002
(http://www.os.cd.cz/phare/index.php?action=section&id=13952)

Sdělení Komise týkající se rozvoje jednotného evropského železničního prostoru, KOM(2010) 474 v konečném znění
(http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0474:FIN:CS:PDF)

Interoperabilita, Výkladový slovník
(http://slovnik.czin.eu/vyznam/?slovo=interoperabilita)

Datum: 25.7.2011

Starší Názory a komentáře:

Třicet let... 17.11.2019

Pro mne rok 1989 a léta, která následovala, symbolizuje Karel Kryl. Určitě nejsem sama. Chtěla jsem si nedávno koupit sborník jeho polistopadových textů s názvem Země lhostejnost. Nepodařilo se. K dostání nikde není. Ani u dobrých knihkupců, ani u konkurence, ani na internetu, ...

Další holub na střeše 11.11.2019

Shodou okolností v době, kdy je na stole nový návrh krajské koncepce zdravotnictví, který by si zasloužil velmi podrobnou odbornou i politickou diskuzi nejen několika vybraných jedinců, mezi kterými ale například nejsou zástupci České lékařské komory, spatřila světlo světa ...

Mé tři a více zkušeností s Českou televizí 30.10.2019

Média a jejich nezávislost jsou v poslední době hojně diskutované téma. Česká televize má v době trendu koncentrace mediální moci a jejího propojování s mocí ekonomickou a politickou držet prapor nezávislosti a nestrannosti a být v tomto směru určitou pojistkou. Velmi ...

Než se začne slibovat 18.10.2019

Za rok budou krajské volby a tak se po čase nadějeme opět zvýšené aktivity uchazečů o voličskou důvěru. Bude se projevovat objevením a překotným zájmem o tu či onu problematiku. Proč ne, to k volbám patří. Nakolik bude onen zájem pro lidi uvěřitelný, to už je věc souboje ...

Slyšení komisařů - žádné překvapení 9.10.2019

Hra politických frakcí a poměřování sil mezi Evropkým parlamentem, tedy jeho nejsilnějšími frakcemi, ve kterých mají hlavní slovo největší národní delegace a Radou, tedy členskými zeměmi, které nominují své komisaře, se odehrála v minulých dnech standardním a očekávatelným ...

Jak je na tom Česká republika s kvalitou potravin v porovnání s ostatními zeměmi EU? 22.8.2019

Jsem ráda, že téma kvality potravin ještě občas nějaká média zajímá. Zde je můj nedávný rozhovor pro Euroactiv a pro úplnost přidávám i původní otázky a mé odpovědi na ně. ...

Prohlášení ČLK 28.7.2019

Pro informaci, všem krajským zastupitelům ve Zlínském kraji jsme v uplynulých dnech zaslali toto společné prohlášení.

Co příjde první? Jméno nebo agenda? 23.7.2019

Vláda ještě neschválila jméno nového eurokomisaře. Rozhodnout má v srpnu. Původní favoritkou byla stávající eurokomisařka Věra Jourová, jméno však dosud nepadlo a tak se začíná spekulovat i o jiných kandidátech. ...

Moje videa
Vystoupení v OSN

12.4.2018 | Pane prezidente, Vážení delegáti, svým projevem bych chtěla navázat jménem České republiky na prohlášení, které vydala Evropská unie dnes ráno. Bezpečnost silničního provozu je celosvětově významné společenské téma, které ...
Stáhněte si

Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2019. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]