Jak vznikají euromýty aneb jak socialisté a komunisté chystají eurošikanu dopravců

Se zájmem jsem si přečetla komentář kolegy europoslance Oldřicha Vlasáka, současného místopředsedy Evropského parlamentu a náhradníka ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch EP, který dramaticky oznamuje, že socialisté a komunisté v Evropském parlamentu připravují pro dopravce eurošikanu v podobě nařízení o silničních kontrolách užitkových vozidel. Než tedy začne tato poplašná zpráva z kategorie euromýtů žít vlastním životem, pokusím se z pozice zpravodajky této části Balíčku pravidel o technické způsobilosti vozidel zareagovat a vnést do celé záležitosti jasnější světlo a především konkrétní informace o připravované zprávě.
Nejprve něco o socialistech a komunistech. Výsledný text zmíněného nařízení o silničních kontrolách užitkových vozidel je dojednaným širokým kompromisem většiny parlamentních frakcí. V případě zprávy o silničních kontrolách užitkových vozidel hlasovalo 34 poslanců Výboru pro dopravu a cestovní ruch pro návrh a 5 poslanců proti návrhu. Návrh podpořili poslanci evropských lidovců, socialistů, liberálů, zelených a levice. Už jen pověstnou třešničkou na dortu je fakt, že na posledním zasedání Rady ministrů dopravy (za účasti ministra Stanjury z ODS) byl s návrhem vyjádřen obecný souhlas. Věru socialistická a komunistická eurošikana. Místopředseda Evropského parlamentu by se alespoň v tomto směru mohl držet skutečnosti.
S povrchní lehkostí se pan místopředseda Vlasák ve svém komentáři hrozí představy tzv. rizikového profilu dopravce. Ten znamená, po jeho uvedení do praxe (což bude s odstupem několika let, pravděpodobně v roce 2018), že dopravci, kteří svůj vozový park udržují v řádném technickém stavu, budou vybíráni k silničním kontrolám méně často, než ti, u kterých byly během periodických nebo namátkových silničních kontrol zjištěny jasně definované nedostatky. Rizikový profil není žádnou nevyzkoušenou novinkou. Funguje již řadu let například ve Velké Británii, kde se tímto způsobem vozidla k silničním kontrolám vybírají. Pokud by měl pan kolega zájem, je jistě možné podívat se na některé z míst prováděných technických kontrol přímo v terénu. Je to názorná a užitečná zkušenost. Další obava o počet prováděných kontrol je mimochodem rovněž zcela lichá, protože v kategorii nad 3,5t, o kterou zde jde, je v České republice požadovaných 5% splněno již v současné době. K žádnému navýšení počtu kontrol tedy nedojde. Odpověď na otázku, z jakých zdrojů čerpal pan místopředseda podklady pro své katastrofické scénáře, jsem z jeho kanceláře, bohužel, neobdržela. Podrobnosti návrhu zde nemohu popisovat do všech detailů. Návrh bude nyní konec konců ještě podroben vyjednávání mezi Evropským parlamentem a Radou. Přesto, stručné odpovědi na nejčastěji kladené dotazy jsme se pokusili shrnout ve článku pod odkazem níže. Poslední poznámka je trochu obecnějšího rázu. Mrzí mne, že obavy ze vzniku údajné eurošikany dopravců pan kolega Vlasák nevyjádřil ani na jednom z jednání Výboru pro dopravu a cestovní ruch, kde se návrh opakovaně projednával. Škoda, že nezavítal ani na veřejné slyšení tohoto výboru ke zmíněnému Balíčku o technické způsobilosti vozidel za účasti zástupců dopravců, kontrolních orgánů a dalších zástupců odborné veřejnosti. To by snad mohlo vysvětlit, jak se takový euromýtus kolegy Vlasáka zrodil.

Nejčastěji kladené dotazy a odpovědi ohledně výběru užitkových vozidel k silniční technické kontrole podle tzv. rizikového profilu naleznete zde: http://bit.ly/12N8qja

Text místopředsedy EP, Oldřicha Vlasáka, je zde: http://bit.ly/18LIKoc

Datum: 15.6.2013

Starší Názory a komentáře:

Jak je na tom Česká republika s kvalitou potravin v porovnání s ostatními zeměmi EU? 22.8.2019

Jsem ráda, že téma kvality potravin ještě občas nějaká média zajímá. Zde je můj nedávný rozhovor pro Euroactiv a pro úplnost přidávám i původní otázky a mé odpovědi na ně. ...

Prohlášení ČLK 28.7.2019

Pro informaci, všem krajským zastupitelům ve Zlínském kraji jsme v uplynulých dnech zaslali toto společné prohlášení.

Co příjde první? Jméno nebo agenda? 23.7.2019

Vláda ještě neschválila jméno nového eurokomisaře. Rozhodnout má v srpnu. Původní favoritkou byla stávající eurokomisařka Věra Jourová, jméno však dosud nepadlo a tak se začíná spekulovat i o jiných kandidátech. ...

Jak se volí funkcionáři Evropského parlamentu aneb malý pohled zevnitř 8.7.2019

Po prvním zasedání Evropského parlamentu se objevilo mnoho komentářů k volbě jeho vedení. Pro ty, které zajímá, jak takové volby skutečně probíhají, bych ráda uvedla na pravou míru některé z nich. ...

Sponzoří, přispějte na dobrou věc 28.6.2019

Singapur se stal heslem nabubřelosti a výsměchu zaměstnancům nemocnic. Pro celkové hospodaření nemocnic se sice nejedná o závratnou částku, ale musí se zasadit do kontextu podobných výdajů. Přínos konkrétním nemocnicím, z jejichž rozpočtu je, podle informací, které se ...

Milion chvilek pro Zlínský kraj... 24.6.2019

Shodou okolností v době, kdy vrcholí demonstrace proti Andreji Babišovi a jeho firemnímu systému a v Praze na Letné se sešlo čtvrt milionu lidí, se na druhém konci republiky odehrává jiné drama. V pátek proběhlo jeho další dějství hlasováním o investičním záměru nové ...

Žádné překvapení. Pozdě, ale přece. 24.6.2019

Je červen 2019 a od mé první výzvy a požadavku, aby Evropská komise provedla vlastní celoevropský průzkum, který na můj návrh podpořil Evropský parlament už v roce 2013 (a od té doby ještě při několika dalších příležitostech), uplynulo dlouhých šest let. Šest let hrála ...

Komu zvoní hrana 19.6.2019

Nedávno jsem mluvila s jedním kolegou lékařem, který se do debat o nemocnici a krajském zdravotnictví nijak nezapojuje. S blahosklonným výrazem mi sdělil, že se o politiku nezajímá, protože je profesionál a jen se snaží dělat svou práci lékaře. Tomu ostatnímu nerozumí ...

Moje videa
Dvojí kvalita výrobků na jednotném trhu

13.9.2018 | Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, od první interpelace mé a několika dalších kolegů, kterou jsme reagovali na první signály o dvojí kvalitě, uplynulo dlouhých sedm let. Sedm let od odpovědi Evropské komise, že v ...
Stáhněte si

Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2019. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]