Jak vznikají euromýty aneb jak socialisté a komunisté chystají eurošikanu dopravců

Se zájmem jsem si přečetla komentář kolegy europoslance Oldřicha Vlasáka, současného místopředsedy Evropského parlamentu a náhradníka ve Výboru pro dopravu a cestovní ruch EP, který dramaticky oznamuje, že socialisté a komunisté v Evropském parlamentu připravují pro dopravce eurošikanu v podobě nařízení o silničních kontrolách užitkových vozidel. Než tedy začne tato poplašná zpráva z kategorie euromýtů žít vlastním životem, pokusím se z pozice zpravodajky této části Balíčku pravidel o technické způsobilosti vozidel zareagovat a vnést do celé záležitosti jasnější světlo a především konkrétní informace o připravované zprávě.
Nejprve něco o socialistech a komunistech. Výsledný text zmíněného nařízení o silničních kontrolách užitkových vozidel je dojednaným širokým kompromisem většiny parlamentních frakcí. V případě zprávy o silničních kontrolách užitkových vozidel hlasovalo 34 poslanců Výboru pro dopravu a cestovní ruch pro návrh a 5 poslanců proti návrhu. Návrh podpořili poslanci evropských lidovců, socialistů, liberálů, zelených a levice. Už jen pověstnou třešničkou na dortu je fakt, že na posledním zasedání Rady ministrů dopravy (za účasti ministra Stanjury z ODS) byl s návrhem vyjádřen obecný souhlas. Věru socialistická a komunistická eurošikana. Místopředseda Evropského parlamentu by se alespoň v tomto směru mohl držet skutečnosti.
S povrchní lehkostí se pan místopředseda Vlasák ve svém komentáři hrozí představy tzv. rizikového profilu dopravce. Ten znamená, po jeho uvedení do praxe (což bude s odstupem několika let, pravděpodobně v roce 2018), že dopravci, kteří svůj vozový park udržují v řádném technickém stavu, budou vybíráni k silničním kontrolám méně často, než ti, u kterých byly během periodických nebo namátkových silničních kontrol zjištěny jasně definované nedostatky. Rizikový profil není žádnou nevyzkoušenou novinkou. Funguje již řadu let například ve Velké Británii, kde se tímto způsobem vozidla k silničním kontrolám vybírají. Pokud by měl pan kolega zájem, je jistě možné podívat se na některé z míst prováděných technických kontrol přímo v terénu. Je to názorná a užitečná zkušenost. Další obava o počet prováděných kontrol je mimochodem rovněž zcela lichá, protože v kategorii nad 3,5t, o kterou zde jde, je v České republice požadovaných 5% splněno již v současné době. K žádnému navýšení počtu kontrol tedy nedojde. Odpověď na otázku, z jakých zdrojů čerpal pan místopředseda podklady pro své katastrofické scénáře, jsem z jeho kanceláře, bohužel, neobdržela. Podrobnosti návrhu zde nemohu popisovat do všech detailů. Návrh bude nyní konec konců ještě podroben vyjednávání mezi Evropským parlamentem a Radou. Přesto, stručné odpovědi na nejčastěji kladené dotazy jsme se pokusili shrnout ve článku pod odkazem níže. Poslední poznámka je trochu obecnějšího rázu. Mrzí mne, že obavy ze vzniku údajné eurošikany dopravců pan kolega Vlasák nevyjádřil ani na jednom z jednání Výboru pro dopravu a cestovní ruch, kde se návrh opakovaně projednával. Škoda, že nezavítal ani na veřejné slyšení tohoto výboru ke zmíněnému Balíčku o technické způsobilosti vozidel za účasti zástupců dopravců, kontrolních orgánů a dalších zástupců odborné veřejnosti. To by snad mohlo vysvětlit, jak se takový euromýtus kolegy Vlasáka zrodil.

Nejčastěji kladené dotazy a odpovědi ohledně výběru užitkových vozidel k silniční technické kontrole podle tzv. rizikového profilu naleznete zde: http://bit.ly/12N8qja

Text místopředsedy EP, Oldřicha Vlasáka, je zde: http://bit.ly/18LIKoc

Datum: 15.6.2013

Starší Názory a komentáře:

Evropa dvojího metru nemá budoucnost 6.2.2019

V posledních letech vyplouvají stále zřetelněji v Evropské unii na povrch rozpory, které se obracejí proti ní samotné. Ve Velké Británii protievropské nálady vedly k rozhodnutí jejich občanů z EU vystoupit. Tento krok výrazně zasáhne i Českou republiku a její občany. ...

Prohrát se může, ale bojovat se musí 4.2.2019

Jak jsem slíbila, dnes jsem se zúčastnila zasedání krajského zastupitelstva Zlínského kraje. Bylo skvělé, že účast lidí, hlavně zdravotních sester, byla taková, že se nevešly do jednacího sálu. Ve svém volnu, po nočních službách, přijelo svou nespokojenost vyjádřit více než ...

Zdravotnictví ve Zlínském kraji: Co se dá dělat? 1.2.2019

Bitva o zdravotnictví ve Zlínském kraji hodně zajímá veřejnost a lidé se mě ptají, jestli a co mohou udělat. Na jaře aspoň podepisovali petici, co se dá ještě dělat teď? Odpověď je, nebát se veřejně vyjádřit svůj názor a oslovit krajské zastupitele, které jste si zvolili. ...

Tak a teď ještě vyměnit neposlušné primáře 29.1.2019

Rada Zlínského kraje odvolala ředitelku MUDr. Lenku Mergenthalovou. Stalo se tak navzdory masivní podpoře od řadových zaměstnanců, primářů, lékařské komory, vedení města a také veřejnosti. Nic nepomohlo. Hejtman byl rozhodnut a jeho věrní v Radě Zlínského kraje také. Pro odvolání ...

Dvojí kvalita: teď se láme chleba 18.1.2019

V úterý proběhne v Bruselu důležité hlasování, které rozhodne o tom, jestli bude moci být dvojí kvalita skutečně postavena mimo zákon a v jaké podobě to bude. Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů bude hlasovat o znění směrnice o nekalých obchodních praktikách. ...

Sliby - chyby aneb salámová metoda začala? 15.1.2019

Omezení péče v Kroměřížské nemocnici byrokratickým rozhodnutím od stolu začalo, navzdory všem předvolebním ujišťováním ze strany vedení kraje, že se k ničemu takovému nechystá. Tak už je to tady. V tichosti, bez fanfár a oslavných článků v Oknu do kraje. Od 1. ledna tak končí ...

V kroměřížské nemocnici už to zase vře 12.1.2019

Jednak proto, že od nového roku byla zrušena lůžková část očního oddělení a jednak proto, že se rozšířila zpráva, že hejtman oznámil ředitelce nemocnice, že se rozhodl ji odvolat. Asi ji chce potrestat za dobré výsledky, kterých nemocnice od roku 2014, kdy ji do vedení dosadilo ...

Můj rok 2018 v Evropském parlamentu 28.12.2018

Hlavní činností poslanců je práce ve výborech na odborných tématech, ať již ve stadiu politických usnesení nebo nad konkrétními návrhy textů směrnic a nařízení. Souvisí s tím i řady schůzek, konzultací, nejrůznějších jednání s kolegy uvnitř i mimo své politické skupiny, se zástupci ...

Jak to vidím já
Evropa dvojího metru nemá budoucnost

V posledních letech vyplouvají stále zřetelněji v Evropské unii na povrch rozpory, které se obracejí proti ní samotné. Ve Velké Británii protievropské nálady vedly k rozhodnutí jejich občanů z EU vystoupit. Tento krok výrazně zasáhne i Českou republiku a její občany. ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Mezinárodní konference ke vzdělávání mladých spotřebitelů 19. 11. v Poslanecké sněmovně PČR

19.11.2018 |

Spotřebitelské vzdělávání od nejútlejšího věku je jednou z důležitých podmínek k tomu, aby ve společnosti byli vzdělaní a informovaní spotřebitelé, kteří jsou poučení o svých právech a nebojí se jich využívat. To, jak informovanost ... pokračování

Naše videa
Život se supermarkety, život bez nich

16.9.2015 | Kdy jste naposled nakoupili v supermarketu? Dnes, včera, nebo předevčírem? Obchodní řetězce jsou hlavním místem, kde Češi i jiní Evropané nakupují potraviny. Jejich působení má ale mnoho dopadů i mimo naše žaludky a peněženky. ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]