ESC - jak si na dovolené v zahraničí usnadnit život

Vše o zdravotním pojištění při cestě do zahraničí přímo v mobilu, informace o povinné péči ze strany dopravce při zpoždění letu nebo o tom, jak se vyhnout finančním ztrátám při pronájmu auta. Užitečné tipy pro čas dovolených přináší Evropské spotřebitelské centrum.

Pokud člověk neví, na co přesně se vztahuje základní zdravotní pojištění při cestě do jiných zemí EU, prozradí mu to aplikace pro tzv. chytré telefony nazvaná „Evropský průkaz zdravotního pojištění“. Obsahuje obecné informace o stejnojmenném zdravotním průkazu, který běžně používá každý Čech, pokrývané léčebné zákroky a jejich náklady, nouzová telefonní čísla či kontaktní údaje pro případ, že člověk průkaz ztratí.

Mobilní aplikace je dostupná ve 24 jazycích a lze ji snadno přepínat z jednoho jazyka do druhého. Stáhnout ji lze na webu Evropské komise, konkrétně na:
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559&langId=cs
a vedle zemí EU se vztahuje i na Norsko, Island, Lichtenštejnsko a Švýcarsko.

Když je zpožděný let
Někdy se stane, že cestující uvíznou na letišti. V případě významného zpoždění letu, ať už způsobeného vinou na straně dopravce, nebo rozmarem počasí či stávkou, má cestující právo na bezplatnou péči ze strany leteckého dopravce.
Při většině krátkých letů v rámci Evropy se za významné považuje už zpoždění o dvě hodiny a více. Dopravce je povinen poskytnout občerstvení v rozsahu odpovídajícím čekací době, v případě potřeby také ubytování v hotelu, včetně dopravy z letiště do hotelu a zpět. Pokud tuto péči neposkytne, může se cestující následně domáhat proplacení skutečně vynaložených nutných nákladů, nejlépe s účtenkami v ruce,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR (ESC).

To se týká i případu, kdy byl let zrušen a kdy si cestující vybral přesměrování do cílové destinace nejbližším možným spojem. „Pokud se však rozhodl odstoupit od smlouvy a vzít si zpět peníze za letenku, dopravce mu neposkytuje žádnou péči,“ upozorňuje Ondřej Tichota.
Ve vymezených případech má cestující také právo na dodatečnou náhradu škody ve výši 250 až 600 eur v závislosti na délce letu.

Jak si půjčit vůz bez rizika
Stále častěji si lidé na dovolené půjčují auto nebo motorku, aby na vlastní pěst prozkoumali navštívenou zemi. Ale aby měli vše pod kontrolou a nebyli případně překvapeni celkovým účtem za tuto službu, měli by si dát pozor na to, k čemu se ve smlouvě zavazují, jaký je rozsah pojištění, zda půjčené vozidlo může řídit víc řidičů, zda je případně možné s vozidlem přejet státní hranice a podobně. A také je vhodné prověřit skutečný stav vozidla.
„S ohledem na zkušenosti některých spotřebitelů doporučujeme stav vozu při převzetí a pak při předání nafotit. To může dodatečně pomoci řešit případy, kdy autopůjčovna obviní spotřebitele například z poškození karoserie a případně mu sama stáhne peníze z platební karty. Samozřejmě je vhodné, když je stav vozu při převzetí i při předání potvrzen písemně, například že je auto vráceno v pořádku a s plnou nádrží, jak mnohdy určují smluvní podmínky,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.

Pozor na storno poplatky
Řada Čechů si v posledních letech oblíbila zájezdy pořádané zahraničními cestovními kancelářemi, nejčastěji s odlety z Německa. Neuvážený nákup zájezdu od zahraniční společnosti zejména přes internet může mít neblahé následky. Když si člověk nákup dovolené následně rozmyslí, cestovní kancelář si může za zrušení účasti na zájezdu naúčtovat vysoké storno poplatky, které se mohou přibližovat i 100 % celkové ceny. Výše storno poplatků je uvedena v obchodních podmínkách dostupných před uzavřením cestovní smlouvy.

„Někteří lidé se takto dostanou lidově řečeno do pasti, když si chtějí třeba jen vyzkoušet proces rezervace na internetové stránce nabízející zájezdy například německých cestovních kanceláří a kliknou na políčko objednat. Tato objednávka může být právně závazná a cestovní kancelář ji pak bere zcela vážně,“ upozorňuje Ondřej Tichota.

Kde případně žádat o pomoc?
Pokud se spotřebitelé dostanou do problémů s leteckou společností, autopůjčovnou nebo cestovní kanceláří z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, mohou se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci, které jim může bezplatně poradit nebo přímo pomoci řešit jejich přeshraniční spor. Kontakty jsou k dispozici na internetové stránce www.evropskyspotrebitel.cz.

Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum

Datum: 22.6.2012

Podobné články:

Evropští poslanci odhlasovali změny v silniční nákladní dopravě 10.4.2019

Zlepšení podmínek pro řidiče a úpravu pravidel pro silniční nákladní dopravce minulý týden odhlasovali poslanci a poslankyně Evropského parlamentu na svém plenárním zasedání. Po téměř dvou letech debat o tzv. balíčku mobility se podařilo najít v Evropském parlamentu většinu, ...

K jednání Zastupitelstva Zlínského kraje 7.4.2019

Zastupitelé Zlínského kraje budou zítra rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat krajské zdravotnictví a krajský rozpočet na mnoho dalších let. Na otevřený dopis, který jsme odeslali krajským zastupitelům minulý týden, reagovala skupina primářů vybraných vedením kraje ...

Dvojí kvalita potravin – vyjádření Olgy Sehnalové k aktuálnímu vývoji 4.4.2019

 "Můj boj za kvalitní potraviny zdaleka ještě nekončí," prohlásila včera na tiskové konferenci česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která téma do Bruselu přinesla a svojí prací jej z nechténného dotáhla až do jeho zákonné úpravy. Ta se nyní dostala do fáze finálního ...

Otevřený dopis zastupitelům Zlínského kraje 3.4.2019

Toto je otevřený dopis, který jsme dnes zaslali všem zastupitelům Zlínského kraje. Shrnuje naše argumenty.

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Jak to vidím já
Krajem obchází strach aneb jak jsme chystali konferenci ...

Od počátku, co se angažuji společně s dalšími kolegy okolo krajského zdravotnictví, vidím jeden společný rys mnohých rozhovorů s lidmi v různých pozicích více či méně závislých na Zlínském kraji. Tím rysem je strach. Strach říci nahlas svůj názor, strach se pod něco podepsat a nejnověji i strach i jen veřejně vystoupit na odborné konferenci. Strach z čeho ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Tisková zpráva Olgy Sehnalové: Zákaz dvojí kvality výrobků vracím k hlasování

10.4.2019 |

Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) dostála svému slibu a snaží se o přepracování textu směrnice o nekalých obchodních praktikách. Dnes předala dostatečné množství podpisů pod pozměňovací návrh, který má vrátit do textu ... pokračování

Naše videa
Život se supermarkety, život bez nich

16.9.2015 | Kdy jste naposled nakoupili v supermarketu? Dnes, včera, nebo předevčírem? Obchodní řetězce jsou hlavním místem, kde Češi i jiní Evropané nakupují potraviny. Jejich působení má ale mnoho dopadů i mimo naše žaludky a peněženky. ...
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]