Cestující v letecké dopravě se budou moci lépe domáhat svých práv

Pasažéři v letecké dopravě budou mít již brzy lepší postavení, než doposud. Europoslanci Výboru pro dopravu a cestovní ruch odhlasovali nová pravidla, jejichž cílem je posílit práva cestujících. Dvě nařízení řeší zejména kompenzace a pomoc pasažérům v případě zrušení nebo zpoždění letu a odpovědnost aerolinií za přepravu zavazadel.

„Parlamentní prioritou byla práva cestujících, nikoli práva aerolinií. Udělali jsme vše proto, aby cestující byli ochráněni, a to zejména v oblasti mimořádných okolností,“ okomentoval nová pravidla předseda výboru, Brian Simpson (S&D). Podle dostupných informací pouhá 2 % lidí, kteří mají na náhrady za zrušené či zpožděné lety nárok, je za současné situace skutečně dostanou. Na vině jsou v první řadě nedostatečná pravidla a nízká informovanost.

Právě zneužívání tzv. mimořádných okolností bylo jedním z hlavních témat projednávání. Podle nových pravidel by tyto události, za kterých je možné náhrady odmítnout, měly být jasně definovány. Mělo by se jednat skutečně o jevy, kterým nebylo možné ze strany leteckých dopravců předejít, jako jsou například živelné katastrofy nebo velmi špatné počasí.

Pokud došlo ke zpoždění při letu, musí aerolinie svým zákazníkům poskytnout kompenzace a to dle následujících parametrů:

-   tříhodinové zpoždění letu do 2 500 km – kompenzace 300 euro

-   pětihodinové zpoždění letu do 6 000 km – kompenzace 400 euro

-   sedmihodinové zpoždění letu nad 6 000 km – kompenzace 600 euro

Letecké společnosti by také měly cestujícím nabídnout možnost využití kontaktních bodů na letištích, kde bude k dispozici kvalifikovaný personál, který lidem poskytne veškeré důležité informace v případě zrušení či zpoždění letů, ztráty či poničení zavazadel a poučí je o jejich právech a možnostech, včetně vyplnění formulářů pro stížnosti.

Europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch, která se tématem dlouhodobě zabývá, dále prosadila, aby byli cestující o svých právech a kontaktech, kam se mohou obrátit v případě problémů, informováni přímo na letence. „Považuji za důležité, aby o svých právech cestující věděli a nemuseli je složitě hledat. Proto jsem ráda, že prošel můj pozměňovací návrh, aby byla práva cestujících a důležité kontakty uvedeny na každé letence a palubní vstupence,“ řekla poslankyně. Aerolinie by měly nově na stížnosti pasažérů, včetně případných kompenzací, odpovědět do dvou měsíců.

Dopravci dále musí pasažérům poskytovat přesné a detailní informace ohledně poplatků za zavazadla a jejich povoleného počtu a hmotnosti. Kabáty, příruční zavazadlo a drobné nákupy z letiště by rovněž na všech palubách letadel měly být plně akceptovány. Zakázány by podle europoslanců měly být praktiky některých aerolinií, které odmítají přístup na palubu cestujícím, kteří byli z různých důvodů nuceni využít ze zpáteční letenky pouze zpáteční cestu.

O nových pravidlech budou europoslanci hlasovat na prvním únorovém zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku.

Datum: 20.12.2013

Podobné články:

Evropští poslanci odhlasovali změny v silniční nákladní dopravě 10.4.2019

Zlepšení podmínek pro řidiče a úpravu pravidel pro silniční nákladní dopravce minulý týden odhlasovali poslanci a poslankyně Evropského parlamentu na svém plenárním zasedání. Po téměř dvou letech debat o tzv. balíčku mobility se podařilo najít v Evropském parlamentu většinu, ...

K jednání Zastupitelstva Zlínského kraje 7.4.2019

Zastupitelé Zlínského kraje budou zítra rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat krajské zdravotnictví a krajský rozpočet na mnoho dalších let. Na otevřený dopis, který jsme odeslali krajským zastupitelům minulý týden, reagovala skupina primářů vybraných vedením kraje ...

Dvojí kvalita potravin – vyjádření Olgy Sehnalové k aktuálnímu vývoji 4.4.2019

 "Můj boj za kvalitní potraviny zdaleka ještě nekončí," prohlásila včera na tiskové konferenci česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která téma do Bruselu přinesla a svojí prací jej z nechténného dotáhla až do jeho zákonné úpravy. Ta se nyní dostala do fáze finálního ...

Otevřený dopis zastupitelům Zlínského kraje 3.4.2019

Toto je otevřený dopis, který jsme dnes zaslali všem zastupitelům Zlínského kraje. Shrnuje naše argumenty.

Jak jsem přesvědčovala kolegy v Evropském parlamentu, aby naslouchali českým spotřebitelům? 20.3.2019

Návštěvnická skupina v Bruselu 20.3.2019

Zástupci českých odborů, živnostníci a řemeslníci z Kroměřížska, ale i další hosté mě včera navštívili v Evropském parlamentu v Bruselu, kam jsem je pozvala. Mluvili jsme spolu o tom, jak Parlament i další instituce EU fungují, ale probrali jsme i všechno ostatní, co je ohledně ...

Jak to vidím já
Krajem obchází strach aneb jak jsme chystali konferenci ...

Od počátku, co se angažuji společně s dalšími kolegy okolo krajského zdravotnictví, vidím jeden společný rys mnohých rozhovorů s lidmi v různých pozicích více či méně závislých na Zlínském kraji. Tím rysem je strach. Strach říci nahlas svůj názor, strach se pod něco podepsat a nejnověji i strach i jen veřejně vystoupit na odborné konferenci. Strach z čeho ...
pokračování

Naše ožehavé téma
Vybíráme z článků
Naše videa
Irské dny Olgy Sehnalové

13.5.2013 | Připomeňme si Irské dny v Kroměříži z května 2013
Stáhněte si

Rychlé odkazy
O mně
Aktivity
Tiskové zprávy
Newsletter EP
Aktuality nejen z EP
Názory a komentáře
Veřejné konzultace
Fotogalerie
Vystoupení v EP
Kontakty
Přístupná verze webu

vote vatch.eu
Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2018. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]