Kruhová obrana „kruhových objezdů“ aneb několik slov novému ministrovi dopravy

Nový ministr dopravy Rusnokovy vlády, pan Zdeněk Žák, se ve svém prvním velkém rozhovoru pro média po nástupu do funkce vyjádřil dosti razantně na adresu (ne)smyslnosti výstavby kruhových objezdů – tedy správně: okružních křižovatek. V pátečním rozhovoru pro MfD (12.7.2013) prohlásil doslova toto: „…vyrostlo jich (kruhových objezdů) za státní peníze jako hub po dešti a ve VĚTŠINĚ PŘÍPADŮ (sic!) dosahují přesného opaku, než je třeba.“ Podle pana ministra by bohatě stačily “semafory“ a proto bude usilovat o to, aby další kruhové objezdy nevznikaly v takovém měřítku jako dosud. Tuto zprávu převzala od té doby mnohá další média.
Myslím, že je na místě od ministra dopravy vlády odborníků vyžadovat fakta a tvrdá data, kterými by podložil svá silná prohlášení. Konkrétně toto prohlášení, bohužel, dokládá citelnou neznalost v oblasti silniční infrastruktury. Pan ministr je jistě odborně zdatný v oblasti bezpečnosti železničního provozu a železniční dopravy jako celku, což by ho však nemělo vést k tomuto typu vyjádření v ostatních oblastech dopravního sektoru.
Výstavba okružních křižovatek má svá pravidla, dopravně technické i organizační předpoklady. Je jasné, že to není univerzálně vhodné dopravní řešení, ale své opodstatnění ve spektru různých možností rozhodně má. Jako příklad můžeme uvést řešení víceramenných křižovatek, křižovatek s vyššími a vyrovnanými intenzitami na vjezdech, atd. Na celkovém odborném posouzení dopravní situace podle jasných parametrů zaleží, jaké bude optimální řešení pro tu kterou lokalitu. Hlavním parametrem by měla být jednoznačně bezpečnost silničního provozu, dále pak kapacitní a širší dopravně inženýrské posouzení (stavby či rekonstrukce křižovatky). Proto vyjádření pana ministra považuji za silně zjednodušující a nešťastné. Jistě souhlasím s heslem pana ministra ve zmíněném rozhovoru, více inteligence, méně betonu. Dopravní infrastruktura by ale měla splňovat ještě jeden důležitý aspekt a to, brát v úvahu i lidský faktor, lépe řečeno, jeho chyby tak, aby neměly fatální následky na život a zdraví účastníků silničního provozu. Pokud již dojde k nehodě, její následky musí být co nejmenší. Semafory, tedy křižovatky řízené světelným signalizačním zařízením, mohou být jistě inteligentním dopravním řešením, ale samy o sobě nezabrání střetům vozidel, pokud nejsou ze strany nedisciplinovaných řidičů respektovány. Právě tyto střety bývají, bohužel, tragické. A není jich málo. V tom mají okružní křižovatky nespornou přednost. Existuje řada studií z České republiky i zahraničí srovnávající konkrétní nehodové lokality, kde došlo k přebudování křižovatky z průsečné na okružní. Na rozdíl od prohlášení pana ministra dokazují, že při jejich správném provedení, zde došlo jak k výraznému snížení počtu dopravních nehod, tak ke zmírnění jejich následků, včetně hmotných škod. Tzv. malé okružní křižovatky (vnější průměr 25 - 35 m) se kapacitně vyrovnají světelně řízeným křižovatkám. Na západ od našich hranic je nalezneme již téměř jako standardní řešení. Podívejme se třeba do Rakouska, Německa, Švýcarska, Francie nebo Velké Británie, tzv. malé a mini okružní křižovatky se zde začaly budovat výrazně zhruba od konce osmdesátých let. Jejich budování prošlo vývojem, který se na základě průběžných analýz ustálil a nyní nalezneme okružní křižovatky zdaleka nejen v intravilánech měst. Okružní křižovatky hrají ještě jednu důležitou roli. Zpomalují jízdu vozidel ve městech a napomáhají homogenizaci dopravního proudu, i když i to je podle pana ministra jejich minus. Naopak. Nepřiměřená rychlost patří do trojice největších zabijáků na evropských silnicích. Ve městských oblastech to platí, bohužel, obzvlášť. Okružní křižovatky patří do spektra opatření ke zklidňování dopravy. Na závěr ještě několik strohých čísel. V roce 2012 zemřelo na českých silnicích 681 osob, těžce zraněno bylo při dopravních nehodách 2986 osob. Nedání přednosti v jízdě způsobilo 3553 dopravních nehod, u kterých přišlo jen v loňském roce o život 24 osob. V celoevropském měřítku nejsme, pokud jde o dopravní nehodovost, žádní premianti, bohužel se v pomyslném žebříčku v ukazateli počet usmrcených/mil. obyvatel propadáme hlouběji za průměr EU. Je určitě co systematicky v dopravně bezpečnostní politice státu zlepšovat, zejména v každodenní praxi. Věřím, že i pro nového ministra dopravy je bezpečnost silničního provozu a závazek ČR spolu s ostatními členskými státy Evropské unie snížit počty úmrtí na silnicích do roku 2020 o 50 %, prioritou. Cesta k tomuto cíli je ještě velmi dlouhá, ale rozhodně není jen jedna jediná.
Přeji panu ministrovi mnoho úspěchů v jeho funkci a mnoho moudrých rozhodnutí.

Datum: 17.7.2013

Starší Názory a komentáře:

Co jsme se dozvěděli 29.5.2020

Včera zavítal mezi zastupitele města místopředseda představenstva Kroměřížské nemocnice a.s. ing. Liškář. Chtěli jsme jeho prostřednictvím poděkovat zaměstnancům nemocnice za nasazení při zvládnutí koronavirové krize, pobavit se o tom, jak se teď nemocnici daří a jaký je její ...

Řeknou volby, že už toho bylo dost? 4.5.2020

Co mi v politice vždycky vadilo a vadí, je arogance a sebejistý pocit, že na dotyčného nikdo nemá. Ale stejně tak mi vadí, když si tuhle aroganci lidé nechají líbit, protože to tak nějak přežijí a nestojí jim za to se hádat. Ono to není nic příjemného. Stojí to nervy a někdy ...

Mlha se rozpouští 18.12.2019

Dvacet tři zastupitelů, všichni lidovci, všichni tzv. starostové a nezávislí známí pod zkratkou STAN, všichni okamurovci, dva z ODS a jeden právě vylučovaný sociální demokrat schválili stavbu nové krajské nemocnice. Nevím, co za jejich rozhodnutím stálo. Někteří snad v dobré ...

Třicet let... 17.11.2019

Pro mne rok 1989 a léta, která následovala, symbolizuje Karel Kryl. Určitě nejsem sama. Chtěla jsem si nedávno koupit sborník jeho polistopadových textů s názvem Země lhostejnost. Nepodařilo se. K dostání nikde není. Ani u dobrých knihkupců, ani u konkurence, ani na internetu, ...

Další holub na střeše 11.11.2019

Shodou okolností v době, kdy je na stole nový návrh krajské koncepce zdravotnictví, který by si zasloužil velmi podrobnou odbornou i politickou diskuzi nejen několika vybraných jedinců, mezi kterými ale například nejsou zástupci České lékařské komory, spatřila světlo světa ...

Mé tři a více zkušeností s Českou televizí 30.10.2019

Média a jejich nezávislost jsou v poslední době hojně diskutované téma. Česká televize má v době trendu koncentrace mediální moci a jejího propojování s mocí ekonomickou a politickou držet prapor nezávislosti a nestrannosti a být v tomto směru určitou pojistkou. Velmi ...

Než se začne slibovat 18.10.2019

Za rok budou krajské volby a tak se po čase nadějeme opět zvýšené aktivity uchazečů o voličskou důvěru. Bude se projevovat objevením a překotným zájmem o tu či onu problematiku. Proč ne, to k volbám patří. Nakolik bude onen zájem pro lidi uvěřitelný, to už je věc souboje ...

Slyšení komisařů - žádné překvapení 9.10.2019

Hra politických frakcí a poměřování sil mezi Evropkým parlamentem, tedy jeho nejsilnějšími frakcemi, ve kterých mají hlavní slovo největší národní delegace a Radou, tedy členskými zeměmi, které nominují své komisaře, se odehrála v minulých dnech standardním a očekávatelným ...

Moje videa
Vystoupení v OSN

12.4.2018 | Pane prezidente, Vážení delegáti, svým projevem bych chtěla navázat jménem České republiky na prohlášení, které vydala Evropská unie dnes ráno. Bezpečnost silničního provozu je celosvětově významné společenské téma, které ...
Stáhněte si

Copyright © MUDr. Olga Sehnalová, MBA 2009-2019. [ www.sehnalova.cz ] Webmaster [ www.zarsky.net ]